In de biologie wordt een lijst van kenmerken (ook wel levensfuncties genoemd) gebruikt om aan te geven wanneer men spreekt van leven. Daarbij wordt iets dan als levend beschouwd als het alle of de meeste van deze levensfuncties heeft:

Homeostase: het vermogen van een organisme om het interne milieu constant te houden.
Leven vertoont organisatie en structuur: er is een verband tussen vorm (anatomie, histologie, morfologie) en functie (fysiologie, gedrag). De basale bouwstenen van het leven zijn cellen.
Metabolisme of stofwisseling: het opnemen van energie van het geheel van biochemische processen die plaatsvinden in cellen en organismen ten behoeve van de activiteit, groei, voortplanting en instandhouding. Energie wordt van de ene vorm in de andere vorm getransformeerd.
Groei: het proces van toename van grootte en complexiteit.
Er vinden aanpassingen plaats in structuren of gedrag, die de organismen beter in staat stellen te overleven of voor nageslacht te zorgen. Dit principe van adaptatie aan het milieu is fundamenteel voor de evolutie van populaties.
Prikkelbaarheid: het kunnen reageren op stimuli, op veranderingen in het uitwendige of inwendige milieu van het organisme.
Voortplanting: het proces waarbij een organisme voor nakomelingen en voor het voortbestaan van de soort zorgt. Voor geslachtelijke voortplanting zijn twee individuen nodig. De nakomeling hebben kenmerken van beide ouders in nieuwe combinaties.

Toegevoegd na 1 minuut:
met andere woorden: ja, gras leeft. Ja, schimmels leven. Want het heeft 1 van de bovenstaande eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ongeveer dat wat ik als eerste antwoord gaf,toch vind ik jouw antwoord beter,oordeel zelf maar eens,eu,zonder te oordelen.
Top +

Andere antwoorden (4)

Ja het is een levend organisme en produceert zuurstof doormiddel van fotosynthese...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levensverschijnselen:1/Een plant haald stikstof uit de lucht en ademt zuurstof uit,te vergelijken met ademen,de mens ademt zuurstof in en ademt stikstof uit en dit dankzij alle planten van de wereld.
2/ De huid,Fotosynthese: Planten halen door midden van fotosynthese energie uit de zon,de menselijke huid haald op vergelijkbare wijze Vitamine D3 voor het menselijk lichaam geproduceerd onder invloed van ultraviolet licht van de zon.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
Horen zien en voelen laat ik weg omdat bewezen is dat er op aarde tal van dieren zijn waarvan men denkt bewezen te hebben dat zij toch leven maar niks horen zien en voelen,zoals bvb de kwal?
3/Denken: Naar mijn bescheiden mening staat denken niet echt gelijk aan nadenken of een bewustzijn hebben of zich ergens bewust zijn van iets,maar toch: Volgens een Boomfluisteraar op tv leerde ik dat alle planten met elkaar een soort van communicatie onderhouden en dus met elkaar communiceren. Het komt erop neer dat,als een plant een bepaalde stof te kort heeft deze plant een andere stof loslaat,die losgelaten stof zet dan andere planten er toe aan de gevraagde stof los te laten zodat de vragende plant zich met de voor hem broodnodige stof kan voeden.
Als bv kent iedereen het verschijnsel dat insecten graag op planten gaan,niet enkel omdat deze insecten de planten nodig hebben maar ook omdat de planten de insecten nodig hebben.Deze insecten zijn dus echt door de planten geroepen,door de insecten te lokken met een kleur en een geur. dat heet:Met elkaar leven in Symbiose.
http://www.encyclo.nl/begrip/Plantencommunicatie
Op deze wijze leven planten dus in symbiose http://nl.wikipedia.org/wiki/Symbiose met elkaar omdat ze elkaar nodig hebben,omdat ze van elkaar afhankelijk zijn en omdat ze op elkaar aangewezen zijn want ze kunnen niet buiten elkaar en dus ook niet zonder elkaar,niet als parasieten waarvan de ene profiteert en de ander dood gaat,neen zij leven met elkaar en van elkaar en leven daardoor samen beter,zoals bvb bij de zeeanemoon en de Klaun vis?http://www.09449.07sc.thinkquest.nl/dutch/onderwater/vissen/tropisch/clownanemoonvis.php
Zo is dat bij vele mensen en diersoorten ook?
Over het met elkaar samen werken en het zich voeden heb ik het bij deze al gehad?
Dit alles samengevat in drie woorden: Een grasspriet leeft.
Het is een plant,omdat het geen zenuw stelsel heeft en dus niks kan voelen.Het kan groeien maar het is dus geen levend wezen.

Toegevoegd na 34 seconden:
Sorry het is wel een levend organisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een kwal een stuk van de hoed en enkele tentakels aftrekt zal hij verder doen met dat wat hij altijd doet,alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
Er bestaan zelfs mensen met een medische aandoening waardoor deze mensen niks voelen en geen pijn kennen,zelfs als zij tijdens een ongeval een been breken en tegelijk een arm zouden verliezen voelen ze met deze afwijking niks.
Zijn volgens jouw,deze mensen en deze kwal gelijk een plant die niks voeld en dus daardoor niet leeft?
Moet voelen één van de voorwaarden zijn om tot de levenden te mogen behoren?
Een plant is ook doof,is het ook daarom dood dan?
En de mensen die doof zijn,ook dood dan?
Deze vergelijking gaat dus niet op.
Alle planten dieren schimmels en bacteriën zijn levende organismes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het goeit en zet co2 om in zuurstof. alles wat groeit en iets omzet is levend. wij mensen zetten bijvoorbeeld suikers om in brandstof. co2 is slecht voor ons maar je zou kunnen zeggen dat een plant en dus ook jou grassprietje er dus van leeft.