Ja, de hoeveelheid suiker(glucose) heeft invloed op gisting, gist leeft namelijk van suiker en zet dat om in alcohol. Meer suiker is dus een hoger alcoholgehalte. Heeft wel een limiet, want boven de 14/15% gaan de gistcellen dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als aanvulling op het vorige antwoord: gist heeft meer voedingsstoffen nodig dan alleen maar suikers (mineralen bijvoorbeeld). In druiven zitten deze voedingsstoffen allemaal, maar bij andere soorten fruit e.d. kan het nodig zijn om zgn. "gistvoeding" toe te voegen aan je brouwsel. Doe je dit niet, dan zal de gisting stoppen voordat alle suikers omgezet zijn in alcohol.