Wat voor insect is dit?

Ik heb wat dennen in de tuin staan, waaronder een grove den waar de bast van los laat. Na wat pulken vielen er een paar kevers/torretjes uit.
Wie weet wat dit zijn en of ze schadelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Dat moet de oorworm zijn, uit de bron:

De oorworm is uitermate geschikt voor de biologische bestrijding van bladluis. De oorworm voedt zich met bladluizen, mijten, larven en eieren van insecten en andere parasieten. De oorworm is dus een zeer nuttig insect voor het onder controle houden van bladluisplagen.
Z512099
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toevoeging: Oorwormen zijn te herkennen aan de cerci (uitstekels) achterop hun lichaam die ze als 'wapen' gebruiken (vooral ter afschrikking). Ze kunnen deze tang gebruiken om te knijpen, een knijp doet bij mensen geen pijn maar kan wel gevoeld worden als een licht steekje. Oorwormen zijn verder niet gevaarlijk voor de mens, en juist erg nuttig in je tuin. De naam heeft niks te maken met jouw eigen oren, daar zul je ze nooit in terug vinden. Al vinden oorwormen kleine kiertjes in bijvoorbeeld boomschors wel prettige plekjes om in te vertoeven, hoogstwaarschijnlijk komt de naam daar vandaan. Nooit meer vergeten dus, dat beestje met de horrorklauwen achterop het lijf, is de oorworm.