Is de mens van oorsprong karnivoor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.3K
Reddie
8 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ons gebit en ons darmstelsel wijzen erop dat we omnivoren zijn.

Antwoorden (3)

Nee. Aangenomen wordt dat mensen van primaten (apen) afstammen en die leven merendeels van plantaardig materiaal, met name fruit. Pure carnivoren komen onder primaten dan ook niet voor. Misschien wordt die indruk gewekt doordat van fossiele resten van onze voorouders dierlijke etensresten (botten) makkelijker bewaard blijven dan plantaardige.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de evolutietheorie stammen we niet af van de apen, maar hebben we gezamenlijke voorouders. Het stukje "eerder levende" in wikipedia is hierbij cruciaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen zijn overigens nog steeds primaten.
uitgaande van de Bijbel niet, daar lees je dat Adam en Eva in de hof van Eden mochten eten van planten. Pas nadat zij uit het paradijs waren, leerde God hen dieren te slachten voor consumptie en de overige delen te gebruiken voor onder andere kleding/tenten/schoenen. (Genesis 3 (vs21))

Uitgaande van de evolutietheorie, waarin wordt gesteld dat de mens afkomstig is van apen. Een mensaap bijvoorbeeld is hoofdzakelijk plantenetend, met een wisselend vlezig dieet als aanvulling.

Je kunt dus stellen dat de mens wellicht van oorsprong een herbivoor is, maar omdat we als aanvulling minstens 5% (nog wel meer, maar hier ligt de grens voor de naamgeving) dierlijk voedsel tot ons moeten nemen, de mens een omnivoor is. Een mens is dus van oorsprong zeker geen carnivoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De evolutietheorie zegt niet dat we afstammen van apen. ;-)
Cryofiel
8 jaar geleden
En de bijbel is natuurlijk geen acceptabele bron voor kennis over de oorsprong van de mens.
Ja, de mens is van oorsprong carnivoor, of nauwkeuriger gezegd; de mens is omnivoor met een voorkeur voor vlees.

Primaten (de familie van de apen waar ook de mens toe behoort) zijn bijna allemaal omnivoor; met name chimpansees eten naast fruit ook kleine dieren.
Uit paleontologisch onderzoek blijkt, dat de voorouders van de mens een steeds groter aandeel vlees gingen eten, en ook steeds effectiever werden in het jagen op groot wild.

Uit fysiologisch onderzoek blijkt dat onze spijsvertering eigenlijk ongeschikt is voor puur plantaardig voedsel, en geoptimaliseerd is op energiedicht (vetrijk) eten; we hebben al die energie nodig om ons grote brein draaiende te houden.

Zie link voor een controversiële, maar aardige inleiding
tinus1969
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom de min? Graag argumenten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Min niet van mij, maar wil wel wat argumenten geven. De eerste zin natuurlijk. "Ja, de mens is van oorsprong carnivoor," Dat is zodanig verkeerd dat het direct al minwaardig is, uiteindelijk toon je dat ook zelf aan in je antwoord door: "dat de voorouders van de mens een steeds groter aandeel vlees gingen eten". We zijn eerder herbivoren die naar omnivoren zijn gegaan. Een orang oetang is een herbivoor en een chimpansees dieet bestaat uit ~2% vleesconsumptie. http://www.allaboutwildlife.com/what-do-chimps-eat De mens is van oorsprong eerder omnivoor(met juist voornamelijk plantaardig dieet) die door opportunisme/jachtinzicht steeds meer vlees in zijn dieet is gaan mengen. Je eerste zin (of iig het eerste deel ervan) doet zoveel kwaad in je betoog dat er voor velen niet door heen te kijken valt gok ik. Net zoals een vegetariër/veganist die probeert te betogen dat we eigenlijk herbivoor zijn. Laat ik het anders zeggen.
Vraag: Is 1+1... 11?
Antwoord: Ja dat is 11, of laat ik het nauwkeuriger zeggen het is 2. Krijg je ook een min gok ik.
tinus1969
8 jaar geleden
@MorTomaat; als je vindt dat mijn eerste zin eigenlijk had moeten zijn: "de mens is geen carnivoor maar een omnivoor met een voorkeur voor vlee', vooruit, dat ben ik met je eens. met de rest van wat je schrijft ben ik het pertinent oneens. Wat een gorilla/orang oetan/chimpansee eet, doet er niet toe: De vraag is of 'de mens van oorsprong carnivoor is'. Zowel de moderne mens (homo sapiens) als de directe evolutionaire voorouders van de mens (iig alle soorten van het geslacht homo) eten vlees als noodzakelijk hoofdbestanddeel van hun menu.
Er zijn redenen om aan te nemen dat die verandering 3,5 miljoen jaar geleden heeft plaatsgevonden. Het argument is indirect maar komt op het volgende neer: uit C13/C12 ratio onderzoek blijkt dat onze voorouders toen minder fruit en andere zogenaamde C4 planten zijn gaan eten. Ze gingen C3 planten (zoals gras) eten; maar gras is voor apen en mensen onverteerbaar; de enige manier waarop we C3 planten kunnen eten, is door dieren te eten die C3 planten eten, zoals koeien en andere grote grazers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Wat een gorilla/orang oetan/chimpansee eet, doet er niet toe" Dat gebruik je ook in je eigen antwoord :D, dus dan neem ik aan dat in mijn tegenargument ook mag gebruiken. Als ik nu een tegenargument geef en voorlopers van de homo sapiens gebruik, wordt dat dan ook van tafel geveegd? Waarom is het ene wel relevant en het andere niet? Het antwoord is hoe dan ook een volmondig nee van beiden. Om dan met een ja te beginnen is een route waarvan ik hou, maar je stuit dan op weerstand. Inderdaad jammer dat de minner geen commentaar geeft. Maar tegen welke zin ben je het dan pertinent oneens? Vanuit de aapachtigen gezien zijn we herbivoor/omnivoor, vanuit homo watdanook gezien zijn we omnivoor met een steeds groter aandeel in vlees gaan eten. Dat zeggen we toch beiden?
Of doel je dan puur op het feit dat ik zeg dat we vlees zijn gaan eten omdat we het konden en jij omdat het moest? Is er wellicht de mogelijkheid dat we omdat we meer vlees gingen eten we ook ander Cx planten konden gaan eten? Lijkt me als ik er kort over nadenk logischer dan pijn in je buik krijgen van gras en daarom maar een gaan proberen een beest te vangen door eerst een speer te ontwikkelen. C's zeggen me niks, kan je een link geven met uitleg daarover?
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat: Waar ik het pertinent mee oneens ben, is het 'De mens is van oorsprong eerder omnivoor(met juist voornamelijk plantaardig dieet)'
Onze voorouders zijn begonnen met meer vlees eten; vlees eten heeft de verdere evolutie richting mens gedreven, en waarschijnlijk om twee redenen: vlees is energiedicht en levert dus de energie die nodig is voor grote breinen; en jagen in groepen bevordert samenwerken, communicatie en strategie, dus het nut van die grote breinen. je schrijft: 'Is er wellicht de mogelijkheid dat we omdat we meer vlees gingen eten we ook ander Cx planten konden gaan eten? Lijkt me als ik er kort over nadenk logischer dan pijn in je buik krijgen van gras en daarom maar een gaan proberen een beest te vangen door eerst een speer te ontwikkelen.'
Dit is een hele serie denkfouten: Gras is voor onze voorouders nooit een optie geweest. Ze zijn van vooral fruit met een beetje vlees, langzaam overgestapt op steeds meer vlees en minder fruit.
De relevante vraag is dus, waarom onze voorouders ooit overgingen van fruit op vlees; toen die verandering eenmaal was ingezet, was meer vlees en meer intelligentie een logisch eindpunt.
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, mbt C3 planten zie bv http://en.wikipedia.org/wiki/C3_carbon_fixation
http://en.wikipedia.org/wiki/C4_carbon_fixation Dit is het oorspronkelijke onderzoek, dat echter een belangrijke denkfout maakt: Primaten kunnen geen gras verteren:
http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=128106
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze voorouders zijn begonnen met meer vlees eten Hoe kan je >>meer<< vlees gaan eten? Dan at je daarvoor toch minder of ben ik nou gek? "Gras is voor onze voorouders nooit een optie geweest." Juist dat impliceer ik toch. Dat eerst gras eten en dan vlees toevoegen om het gras te verteren niet logisch is. Dus door de technische vooruitgang (speren) is men vlees kunnen gaan vangen en daardoor de mogelijkheid van ander planten. Waar zit de denkfout?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of bedoel je dat ik niet plantaardig moet zeggen maar fruitaardig(?)?