Waaruit bestaat hersenvloeistof?

Ik vraag me af uit welke substantie het vloeistof waar je hersenen in liggen bestaat. Is het transparant of misschien wel bloed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (1)

Het hersenvocht (liquor), is de waterige vloeistof die zich in en om de hersenen en het ruggenmerg bevindt.

De hoofdfunctie hiervan is schokdemping en bescherming van hersenen en ruggenmerg. Een nevenfunctie is transport van voedingstoffen en afvoer van afvalstoffen.
Naast het hersenvocht tussen de hersenvliezen, is er een aantal ventrikelstelselstructuren ìn de hersenen gevuld met hersenvocht:

De aanmaak van hersenvocht vindt plaats door filtratie van bloed. Per etmaal wordt ongeveer 500 milliliter hersenvocht aangemaakt. De liquorcirculatie zelf bevat 150 ml, wat betekent dat al het hersenvocht drie keer per dag wordt ververst.

De chemische samenstelling van liquor weerspiegelt voor een groot deel die van bloedplasma, maar bevat veel minder eiwitten. Een eiwit dat eigenlijk alleen in liquor voorkomt isbeta-2-transferrine.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het plaatjes is MRI die de circulatie van hersenvocht toont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zozo, die meneer heeft wel een grote neus zeg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stoer mijn hersenen verversen zichzelf gewoon drie keer per dag! (plas je dit ook uit?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viridiflavus
Je hebt helemaal gelijk, maar het werkt schokdempend in de zin dat een vloeistof dichter is dan lucht, dus als je hoofd een klap moet opvangen, dan worden de bewegingen van je hersenen vertraagd door de weerstand die de liquor biedt. Hierdoor slaan je hersenen niet tegen de binnenkant van je schedel bij de kleinste stoot.
Je kan het vergelijken met een glazenbol vol met water met een steen erin. Je kan zo hard schudden als je wilt: de steen zal nooit snel genoeg bewegen om het glas van binnenuit te breken. Maar probeer niet hetzelfde experiment met dezelfde steen in een glazenbol vol met lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord is precies goed, maar uit principe geef ik nooit plusjes op geknipte en geplakte antwoorden, sorry! :-)
Ik weet dat het mag, maar dat had de vraagsteller ook zelf kunnen zoeken. ... en voor de duidelijkheid: zeker geen min!!!