Wat is de functie van magnesium in spiercontractie?

Ik ben voor school bezig met de de vraag of magnesium je sport prestaties kan verbeteren. Ik kan alleen nergens vinden wat de precieze rol van magnesium is in spiercontractie. Ik weet dat calcium bindt aan de troponine en dat daardoor het myosine hoofd weer kan binden aan het actinefilament ---> spiercontractie. Maar ik kan niet vinden wat magnesium in dit proces doet. Kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Magnesium zorgt voor het ontspannen van de spieren, het tegenovergestelde van calcium. Het zorgt er ook voor dat je geen spierkramp krijgt.

Dit kan ik wel op internet vinden, maar ik had eerst mijn documenten doorgezocht naar dit (Ik doe een studie waarbij ik les had over spieren) maar ik kon het niet vinden. Op school heb ik geleerd dat ATP nodig is om het myosine-kopje los te maken van het actinefilament.

'Contractie: Met behulp van enzymatische reacties schuiven de actinefilamenten tussen de myosinefilamenten' (alsdus school)
Wellicht heeft magnesium hier een rol in omdat Magnesium een grote rol speelt in het activeren vele enzymen, maar ik heb hierover verder niets over gehad en kan er ook niets over vinden.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik hoop dat je hiermee een beetje verder kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je eerste zin, "Magnesium zorgt voor het ontspannen van de spieren, het tegenovergestelde van calcium". Hoe zorgt magnesium daar voor? Dat is eigenlijk mijn vraag. Wat gebeurt er precies? wat doet magnesium waardoor de spier zich ontspant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bron van het andere antwoord staat dat magnesium de calciumverbinding afbreekt waardoor de spier ontspant. Dit kun je wellicht aannemen. Op een site vond ik dat het zorgt voor 'repolarisatie' van calcium, dit is volgens mij hetzelfde :) http://www.robkalmeijer.nl/voedingsleer/nutrienten/mineralen/magnesium.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké ontzettend bedankt!

Andere antwoorden (1)

In het spierweefsel zitten relatief veel magnesiumionen, waar ze aan veel spiereiwitten bindt die vaak ook Calciumionen binden, dit omdat de Magnesium en Calcium nogal op elkaar lijken. Men veronderstelt dat daardoor de essentiële regulatie bindingsplaatsen, die alleen maar Calcium binden daardoor beter functioneren, er is geen verlies aan vrije Calciumionen doordat het aan niet essentiële bindingsplaatsen bindt. Het zorgt dus voor een betere regulatie van de spiercontracties.