Hoe kan ik duplicaten tellen en samenvoegen in excel?

Voor mijn onderzoek moet ik data analyseren van voertuigen die een bepaalde zone in rijden. In de kolom kenteken staan codes die per voertuig uniek zijn. Sommige codes komen meerder malen voor, dan is het voertuig meerder malen de zone ingereden die week. Waar ik uiteindelijk in geïnteresseerd ben is hoe vaak het voorkomt dat een voertuig 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, etc. keer de zone is ingereden die week. De frequentie van duplicaten moet dus uitgerekend worden. Voorbeeld:

Originele databestand:
Kenteken:

Opzoek naar:
Frequentie duplicaten:

Idealiter:

229 = 1
210 = 3
230 = 2

Ik hoor graag hoe ik dit uit kan rekenen. Alle hulp is welkom, zelf kom ik er niet uit.

Groet,

Cas

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Zet in een kolom naast de kentekens de formule:

Engelse versie Excel = COUNTIF(kolom kenteken; kenteken)
Nederlandse versie Excel = AANTAL.ALS(kolom kenteken; kenteken)

Staan de reeks kentekens in kolom A, dan is de formule in cel B2 voor het kenteken in cel A2
=COUNTIF(A;A2)

Als je de lijst vervolgens wilt ontdubbelen kun je via het menu DATA filteren op unieke records. Elk kenteken komt dan maar 1 voor in de lijst, maar wel met de uitgerekende frequentie.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je antwoord klopt niet, je moet een range opgeven en alleen A is geen range, en dan heb je nog een argument waarna gezocht moet worden in de range. De oplossing is lastiger dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoiets als dit: =COUNTIF(A2:A7;210)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of nog iets beter: =COUNTIF(A2:A7;A2)
=COUNTIF(A2:A7;A3)
=COUNTIF(A2:A7;A4)
=COUNTIF(A2:A7;A5)
=COUNTIF(A2:A7;A6)
=COUNTIF(A2:A7;A7)
paulus811
6 jaar geleden
A:A is een range, Excel kan daar prima mee overweg. Alleen A werkt inderdaad niet, maar regelnummers kun je weglaten.
paulus811
6 jaar geleden
De oplossing is volgens mij niet lastiger dan ik denk, want dit lijkt me een simpele oplossing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk werk jij met een oude versie excel, want met office 2016 werkt het echt niet zoals jij beschrijft, ik krijg 'formula error' maar goed ik denk dat OP beter af is met een pivot table. :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" A:A is een range, Excel kan daar prima mee overweg. Alleen A werkt inderdaad niet, maar regelnummers kun je weglaten." Maar dan mis ik nog het ' criteria' waar moet naar gezocht worden?!? want alleen een range is niet voldoende hoewel jouw syntax helemaal niet geaccepteerd wordt in mijn excel.
paulus811
6 jaar geleden
Het criterium staat gewoon in de formule achter de punt-komma, in het voorbeeld is het criterium de celverwijzing naar A2 waar het kenteken staat. Ik werk weliswaar op een Mac, maar met de laatste versie (heb zojuist gecontroleerd op updates...). Op mijn windows laptop gebruik ik de COUNTIF formule al jaren op deze manier. En inderdaad zou ik zelf ook voor een pivottable kiezen. Dat is een nettere en meer flexibele oplossing en geeft ook slechts unieke kentekens als resultaat, maar is voor een beginner wel iets meer 'gedoe'. En in die categorie schaar ik de vragensteller, anders was de vraag niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"En inderdaad zou ik zelf ook voor een pivottable kiezen. Dat is een nettere en meer flexibele oplossing maar is voor een beginner wel iets meer ‘gedoe’." Yeah right :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deze methode werkt voor mij het beste. Veel dank hiervoor!

Andere antwoorden (1)

Volgens mij het het makkelijker met een pivot table.
Geef de eerste cel een naam, bijv. ketekens. selecteer dan alle kentekens kies 'insert' -> pivot tabel, selecteer bestaande sheet en kies een locatie ergens op de sheet. Sleep 'kenteken' naar 'rows' en verander de 'sum of kentekens' naar 'count of kentekens' door middel van rechtermuis op 'sum of kentekens' -> fieldsettings kiezen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een screendumpje die het misschien iets makkelijker maakt: https://www.mupload.nl/img/47rw8qph43h.52.17.png