Hoe kan ik duplicaten tellen en samenvoegen in excel?

Voor mijn onderzoek moet ik data analyseren van voertuigen die een bepaalde zone in rijden. In de kolom kenteken staan codes die per voertuig uniek zijn. Sommige codes komen meerder malen voor, dan is het voertuig meerder malen de zone ingereden die week. Waar ik uiteindelijk in geïnteresseerd ben is hoe vaak het voorkomt dat een voertuig 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, etc. keer de zone is ingereden die week. De frequentie van duplicaten moet dus uitgerekend worden. Voorbeeld:

Originele databestand:
Kenteken:
229
210
210
210
230
230

Opzoek naar:
Frequentie duplicaten:
1
3
3
3
2
2

Idealiter:

229 = 1
210 = 3
230 = 2

Ik hoor graag hoe ik dit uit kan rekenen. Alle hulp is welkom, zelf kom ik er niet uit.

Groet,

Cas

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zet in een kolom naast de kentekens de formule: Engelse versie Excel = COUNTIF(kolom kenteken; kenteken) Nederlandse versie Excel = AANTAL.ALS(kolom kenteken; kenteken) Staan de reeks kentekens in kolom A, dan is de formule in cel B2 voor het kenteken in cel A2 =COUNTIF(A;A2) Als je de lijst vervolgens wilt ontdubbelen kun je via het menu DATA filteren op unieke records. Elk kenteken komt dan maar 1 voor in de lijst, maar wel met de uitgerekende frequentie.

Volgens mij het het makkelijker met een pivot table. Geef de eerste cel een naam, bijv. ketekens. selecteer dan alle kentekens kies 'insert' -> pivot tabel, selecteer bestaande sheet en kies een locatie ergens op de sheet. Sleep 'kenteken' naar 'rows' en verander de 'sum of kentekens' naar 'count of kentekens' door middel van rechtermuis op 'sum of kentekens' -> fieldsettings kiezen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100