Koolstofdioxide en lichtenergie zijn ingrediënten voor fotosynthese. Hoe beter deze aanwezig zijn hoe beter is bijvoorbeeld groei van planten. Zuurstof doet er niet aan mee en belemmert het proces ook niet echt.
Lucht bestaat voor 0.03% uit koolstofdioxide. Verhoog je dat percentage dan neemt de hoeveelheid zuurstof af, normaal is dat bijna 21% in lucht aanwezig, en bevindt die verhoging de fotosynthese.
Ook sterkte van lichtenergie -candela of lumen- aanpassen is van invloed op fotosynthese.
De stelling dat zuurstof fotosynthese belemmert is niet correct.

Groet Ben
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Er zit een tegenstrijdigheid in je bewering. Daarom kan ik het geen + geven.
In de eerste alinea geef je aan "dat zuurstof het proces niet echt belemmert". In feite doet zuurstof volgens jou dus wel, maar is het waarschijniljk verwaarloosbaar of heel erg weing in ieder geval. Aan het einde concludeer je op basis van concentraties en verdere onderbouwing dat zuurstof het dus niet belemmert. De redenering klopt niet. Overigens, als ik even google op "how does oxygen inhibit photosynthesis" zijn er diverse wetenschappelijke artikelen die aangeven dat er wel degelijk een verband is tussen zuurstofconcentratie en fotosynthese. Een - is hier dus op z'n plek.