Kan iemand me in begrijpelijke taal uitleggen wat er zal gebeuren met het Przewalskipaard en de Wisent, ( zie ook toelichting)?

Het Przewalskipaard en de Wisent zijn zo even twee voorbeelden van dieren die in het wild uitgestorven zijn en die met behulp van fokprogramma's overleven. De huidige Wisenten stammen af van slechts 12 dieren die in gevangenschap werden gehouden, de Przewalskipaarden die nu geherintroduceerd zijn stammen af van slechts 13 individuen.

Ik ben geen expert en van genetica heb ik weinig kaas gegeten. Zou iemand me daarom kunnen vertellen of dergelijke diersoorten wel een reële kans hebben te overleven of zijn dit soort fok- / herintroductieprogramma's slechts uitstel van executie?

Natuurlijk is de mens in grote lijnen medeverantwoordelijk voor de staat waarin sommige soorten zich bevinden, misschien is dat ook wel het geval met bijvoorbeeld de Wisent (door jacht en dergelijke), maar wat ik me tevens afvraag is of het zonder onze tussenkomst waarschijnlijk zou zijn dat een dergelijke diersoort vanzelf zou uitsterven door overige veranderende omstandigheden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Zover ik het heb begrepen zjn de przewalskipaarden teruggefokt uit paarden die nog ergens genetisch op deze paarden leken.
Vanuit verschillende bloedlijnen is er na kruisingen telkens de meest op deze paarden lijkende exemplaren uitgeselecteerd en daar weer mee verder gefokt.
Zo kan je bepaalde verloren eigenschappen weer terug fokken.
Het werkelijk echte przewalskipaard is natuurlijk uitgestorven en deze lijken er alleen veel op.

Toegevoegd na 1 uur:
Natuurlijk hebben zulke diersoorten kan op een kans op overleven ,immers het zijn gewoon gezonde dieren zonder inteelt problemen.
Het opnieuw uitzetten in de natuur is een ander verhaal, dan zal je precies de reden moeten weten waarom een dier is uitgestorven.
Als het een gevolg is van de evolutie/leefomstandigheden dan lijkt het me bij voorbaat al mislukt.
Is het een gevolg van menselijke invloed, dan zou je dat mischien kunnen veranderen/aanpassen en zou je herintroductie misschien een kans van slagen hebben.
Ooit heb ik me jarenlang verdiept in de biotoop van de levendbarende hagedis.
Toen zijn biotoop door de mens alsmaar kleiner werd,leefden deze hagedissen op een soort eilandjes ver van elkaar, zodat er geen contact meer met elkaar was.
Inteelt lag nu op de loer.
Maar er gebeurde iets heel anders!
Een sluipwesp, die eitjes legde op deze hagedissen.
de larven hiervan vraten heel langzaam de hagedis van binnen op.
Toen hier uit weer nieuwe sluipwespen kwamen werd het totale kleine geisoleerd levende groepje hagedissen aangetast door de sluipwesp en na enkele jaren waren ze verdwenen.
Dat is nu precies wat er in onze natuur gebeurd, door invloed van de mens versnipperen de leefgebieden en worden de dieren erg kwetsbaar door gevaar voor inteelt en ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, bedankt voor je antwoord. Dat van het terugfokken zou zomaar kunnen hoor, dat wist ik zelf niet. Ik had overigens wel het een en ander gelezen over terugfokken en het is niet geheel onomstreden in de zin dat het niet noodzakelijkerwijze werkt zoals het in theorie zou moeten werken, je hebt kans dat je met terugfokken alleen een soort / ras krijgt die lijkt op wat je denkt dat het oorspronkelijk was, zo las ik over het Heckrund, bijvoorbeeld op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heckrund dat niet alle kenmerken van de oeros teruggefokt waren. Dit was overigens een Nazi-project dat ze gebruikten vanwege hun ideologieën, mede daardoor hebben ook maar 39 dieren de Tweede Wereldoorlog overleefd. Ik begrijp ook dat zulke diersoorten wel een kans maken op overleven en nogmaals, zoals ik in de vraag aangaf, ik ben geen expert. Maar wat ik me afvraag is of het bijvoorbeeld ronduit in te schatten en / of te berekenen valt dat inteelt en dergelijke, als gevolg van weinig genetische variatie, uiteindelijk zorgt dat de soort alsnog uitsterft. Je kun (zo denk ik) namelijk lang wachten op mutaties die de diversiteit en de overlevingskansen vergroten in een organisme als een Wisent. Evolutie als zodanig werkt wel en valt te observeren in levensvormen waarbij het vrij snel gaat, zoals bepaalde bacterieën en zo, maar in een zoogdier met een dergelijke beperkte populatie en als oorsprong een handjevol individuele dieren is het volgens mij (nogmaals, ik ben geen expert) wat twijfelachtiger dat dit ook tijdig gaat werken voordat bepaalde factoren zorgen dat het moeilijk wordt voor de soort / het ras als zodanig om te overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk nou niet dat jij geen expert bent, ik ben het ook niet hoor ,maar denk veel na over dit soort zaken en lees soms wat in de krant en als het je interesse hebt dan onthoud je het makkelijk. Dat van die hagedissen heb ik zelf ontdekt dat staat nergens te lezen, ergens ben ik wel wetenschappelijk bezig maar dan vanuit geen opleiding.
Ongelooflijk wat je dan nog kan ontdekken.
Maar je hebt gelijk als er te weinig dieren van een soort komen dan is de kans op mutaties erg klein en inteelt kijkt dan om de hoek. Beschermen heeft dan geen zin , het is dan al te laat, alleen met fokprogramma's over de hele wereld is er dan nog wat te redden, maar daarna moet je wel een goede biotoop hebben om ze in los te laten, anders heb je dierentuin dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was de enige, maar ook zeer zeker een bruikbaar antwoord. Anderen hebben de vraag kennelijk gemist, toch wel jammer, ik had graag willen weten wat meerdere mensen erover te zeggen hadden. Bedankt voor je bijdrage in ieder geval.