Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede referentiemaat voor 1 (of 9) kilometer?

Ik wil voor kinderen inzichtelijk maken hoe hoog de Mount Everest is (9 km), maar ik kan geen goede referentiemaat vinden. Wel heb ik gevonden dat 1 km gelijk staat aan 3 rondjes om een voetbalveld, maar aangezien het dan wordt vergeleken met lopen, lijkt het me niet duidelijk. Stel dat je de top van de Mount Everest wil bereiken dan ben je door de vorm immers meer dan 9 km aan het lopen/klimmen.

Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inekez1
8 jaar geleden
De hoogte van de Mount Everest is gemeten ten opzichte van zeeniveau. Je staat echter niet zelf op zeeniveau onder aan de berg. Het is dus niet zo dat de top ook echt 9 kilometer hoog lijkt als je daar staat. De stijging van zeeniveau naar bijna 9 kilometer hoogte gaat over ongeveer 500 kilometer, waarvan eigenlijk alleen het laatste stukje steil omhoog gaat (in verhouding dan). Om inzichtelijk te maken hoe hoog die berg is: maak een eenvoudige tekening op schaal: een bekend hoog punt dat de kinderen kennen, bijvoorbeeld een kerktoren van 100 meter hoog maak je op de tekening 10 cm hoog. Een gewoon huis van ongeveer 10 meter hoog is dan 1 cm. De Mount Everest is dan op de tekening bijna 90 cm hoog. Beter teken je dit buiten met stoepkrijt, want voor een beetje goede verhouding qua breedte van de Mount Everest + omliggend berglandschap heb je wel een half schoolplein nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@NoteToSelf, hoe hoog een vliegtuig vliegt is een slechte referentiemaat, want de meeste mensen (ook volwassenen) kunnen absoluut niet inschatten of een overvliegend vliegtuig op, 3, 4, 5, 8, 10 kilometer vliegt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Je kunt het hoogteverschil aangeven met hoeveel keer je een bepaalde trap op moet lopen om een bepaalde hoogte te bereiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daadwerkelijk refereren aan 1 (of 9) kilometer lijkt mij niet zo handig.

Makkelijker is het te refereren aan een hoge toren. Misschien is er in (de buurt van) jouw woonplaats een hoge toren die bekend is bij de kinderen? Zo'n toren kan soms ook worden beklommen.

Een paar voorbeelden. De Dom van Utrecht is 112 meter hoog. De Mount Everest is 8848 meter hoog. De Mount Everest is 8848/112 = 79 x zo hoog als de Dom van Utrecht.

De Euromast in Rotterdam is 185 meter hoog. De Mount Everest is 8848 meter hoog. De Mount Everest is 8848/185 = 48 x zo hoog als de Euromast.

Je kan de Mount Everest ook vergelijken met een windmolen. Die zijn overal in Nederland wel bekend. Een windmolen is zo'n 150 meter hoog. De Mount Everest is 59 x zo hoog als een windmolen.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Die kinderen de Dom laten lopen en als ze hijgend boven staan uitleggen dat je dat ~80 keer moet doen om op de ME te komen met veel zwaardere omstandigheden.
Antoni
8 jaar geleden
Dank je.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing