Hoe krijg ik molrekenen onder de knie?

Ik heb vorig jaar bij scheikunde uitleg gekregen over de mol, maar ik snap er nog steeds niks van en ik kan er ook totaal niet mee rekenen. Hoe kan ik het wel snappen of heeft iemand een goede uitleg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Mol is geen eenheid, maar gewoon een getal. 1 mol moleculen betekent dus gewoon een vast aantal moleculen. Met het getal van Avogadro weet je hoeveel, maar in principe maakt het niet zo veel uit. Het gaat er eigenlijk meer om dat je 2 mol waterstofmoleculen met 1 mol zuurstofmoleuculen moet laten reageren om water te krijgen. Het getal van Avogadro (hoeveel precies?) en het molecuulgewicht (Hoe zwaar is elk molecuul ten opzichte van waterstof?) kun je dan weer gebruiken om aantallen moleculen naar grammen om te rekenen.

Het aardige is dat een mol bij gassen ook een inhoudsmaat is, het volume van een gas hangt direct af van het aantal gasmoleculen bij gelijke druk en temperatuur. Op die manier is ook ontdekt hoe de reacties er precies uitzien, de gassen reageerden steeds in verhoudingen van hele getallen. Als je 2.8 liter waterstof en 1 liter zuurstof laat reageren, dan houd je wat 1 liter water (in de gasvorm) en 0.8 liter waterstof over. De grootte van het getal van Avogadro is pas later ontdekt, maar men wist wel dat je steeds vaste verhoudingen gassen nodig had voor een reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je mol+lesson Googeld dan vind je een aantal lesvideos. Bekijk er maar eens een paar. Waarschijnlijk valt het kwartje wel op enig moment.

Toegevoegd na 4 minuten:
Of in het Nederlands: zoek dan op molrekenen. Dan vind je o.a. de hier genoemde videos.