is het afhankelijk van de temperatuur hoe een neutron uiteen valt?

Een neutron is ontstaan door 3 quarks. Maar een vrije neutron kan uiteen vallen in een proton en elektron. Wordt de uitkomst alleen bepaald door de temperatuur? En volgt hieruit dus dat een elektron ook een quark is?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een neutron valt niet uiteen. Het 'vervalt' naar een proton.

Volgens de huidige wetenschap is het verval van een neutron niet afhankelijk van de temperatuur.

Maar wie weet wat we in de toekomst nog allemaal ontdekken.

Een neutron heeft een halveringstijd van 10 min. Deze beschrijft de kans dat een neutron vervalt naar een proton. Bij voldoende neutronen weet je dus dat je na 10 min bijvoorbeeld de helft overhoudt en na 100 min 1/1024ste.

Een neutron bestaat uit een 2 down-quarks en 1 up-quark. Wanneer dit vervalt naar een proton verandert er 1 down-quark in een up-quark. En rara, dan krijg je een proton dat bestaat uit 1 down-quark en 2 up-quarks. Bij dit verval onstaat er een elektron (want anders blijft de elektrische lading niet neutraal), in de vorm van beta-min-straling, en een anti-neutrino.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, kernreacties, en dus ook het verval van een neutron, hebben niets met temperatuur te maken. Dat is een toevalsproces.
En nee, een elektron is géén quark.
Reddie
10 jaar geleden
Hoe heter de neutronen, hoe sneller ze bewegen, daardoor lijkt het voor ons als waarnemers dat hoog energetische (erg snel bewegende) neutronen wat langzamer vervallen. In hun eigen "timeframe" is de gemiddelde vervalduur constant.