Voorwerp kracht uitoefent, voorwerp kracht ondervindt, motorboot?

een motorboot vaart over het water.

Ik dacht dus dat de motor de kracht uitoefent, en het water in eerste instantie ondervindt, m'n leraar beweert echter dat de boot de kracht ondervindt, maar daar ben ik het niet mee eens, uiteindelijk wel, maar in eerste instantie het water.

Zijn argument: 'je ziet alleen de motor en de boot vooruit komen' en: 'net zoals met een boot met een zeil, dit is hetzelfde'. Ik 'dit is niet hetzelfde, het zeil staat in directe verbinding met de boot, de motor niet.''. Hij: ''ik snap je redenatie wel, maar dat klopt niet helemaal''. Ik:''echt wel!''.

Heeft er iemand goed bewijs+uitleg wat het moet zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Denk aan de derde wet van Newton: actie = -reactie. De motor oefent een kracht uit op het water, maar het water tegelijkertijd op de boot - en wel een gelijke kracht in tegengestelde richting! Het water ondervindt dus een kracht van de motor, maar de motor net zo goed van het water. In feite is het daarom het water dat de motor naar voren duwt. Gezien het feit dat de motor vastzit aan de boot kun je stellen dat het water een kracht uitoefent op de motor, en de motor op zijn beurt op de boot. Maar bedenk wel dat het systeem motor + boot een en hetzelfde systeem is als je een krachtenbalans op zou willen schrijven. Vragen of de motor een kracht uitoefent op de boot is in feite vrij zinloos.
Een goede analogie is niet zoals je leraar voorstelde een zeilboot (waarbij de wind het werk doet), maar iemand in de boot met een peddel. Door de peddel in het water naar achter te bewegen oefen je een kracht uit op het water. Het water oefent tegelijkertijd dezelfde kracht uit op de peddel, maar in tegengestelde richting. De peddel ondervindt dus een kracht naar voren en daarmee ook degene die de peddel vasthoudt. Dit is wat de boot naar voren doet bewegen. (overigens: indien de peddelaar zich niet goed schrap zet in de boot, trekt hij zichzelf omver en gaat de boot nergens heen.) In dit geval is het systeem peddel + peddelaar + boot een en hetzelfde systeem.
Om het begrip 'een en hetzelfde systeem' nog wat verder te verduidelijken: de motor is natuurlijk ook weer opgedeeld uit allerlei onderdelen die op elkaar krachten uitoefenen: de schroef is het onderdeel dat van het water direct de kracht ondervindt, en die zit vast aan allerlei stangen en tandwielen en uiteindelijk aan de boot. Maar dit alles maakt in een krachtenbalans helemaal niets uit! De resulterende kracht op het totale systeem motor(onderdelen) + boot verandert niet!

Kortom: het is het water dat een kracht uitoefent op de boot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jij: "het zeil staat in directe verbinding met de boot, de motor niet"

O nee? Dan moet je de motor eens losmaken. Blijft de boot liggen!