Als je zeezout bij vers gedestilleerd water doet, stopt dit dan het reageren met de omgeving?

Men zegt dat vers gedestilleerd water meteen binnen een paar minuten reageert met de omgeving en daardoor niet drinkbaar wordt. Mede ook niet drinkbaar omdat het weinig zouten bevat en daardoor schade in het lichaam kan veroorzaken doordat cellen teveel water opnemen en kunnen knappen. Dus kan je deze twee dingen oplossen door er zee zout of himalayzout bij te doen? Vooral belangrijk te weten of dat de reactie stopt met de lucht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Hallo zenzi, hier mijn antwoord in delen.

A. Gedestilleerd water reageert niet met de lucht, behalve dat er (zoals bij kraanwater ook) op den duur wat lucht in zal oplossen. Vooral als je flink schudt. Een chemische reactie zal niet plaatsvinden, behalve natuurlijk als je zelf iets in het water gooit, dat daarmee reageert (zoals een stukje natrium, dat reageert zelfs hevig).
Gedestilleerd water reageert ook niet met zout (welke vorm dan ook, inclusief keukenzout/zeezout/steenzout (allemaal NaCl) en ook niet met zouten als CuSO4 (kopersulfaat), KI (Kaliumjodide), NH4Cl (salmiak) enzovoort. Al die zouten lossen wel op in water, maar een chemische reactie vindt niet plaats. De zouten behouden precies dezelfde eigenschappen: laat je het water verdampen dan krijg je hetzelfde zout weer.

B. Tenzij je heel veel gedestilleerd water gaat drinken, of bij voorbeeld een jaar lang niets anders drinkt dan gedestilleerd water, kan het drinken van gedestilleerd water geen kwaad. Knappende rode bloedcellen kan inderdaad, maar dan moet je wel snel echt veel (een paar liter in 5 minuten) drinken. Er zijn (met kraanwater) inderdaad doden gevallen bij kinderen (door knappende rode bloedcellen) die wilden kijken wie het meeste water kon drinken.
Doordat water in je maag komt (waar onder meer zoutzuur in zit) zal het nooit als 'puur' gedestilleerd water worden opgenomen. Maar wie gedurende lange tijd alleen gedestilleerd water drinkt, kan wel een gebrek aan mineralen krijgen, maar dan moet ook je voedsel nogal eenzijdig zijn, want anders haal je daar alsnog de mineralen uit. En eet af en toe van of met bouillon gemaakte soep dan is je mineralentekort ook meestal snel aangevuld. Nu is het ene mineraal het andere niet en evenals veel voedsel bevat bouillon relatief veel natrium en weinig kalium. het is noodzakelijk dat je (door voedsel) voldoende kalium binnen krijgt. In gedestilleerd water, maar ook kraanwater, zit weinig kalium.

de conclusie: tenzij je extreme dingen doet zoals heel snel heel veel drinken is het drinken van gedestilleerd water niet gevaarlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het toevoegen van zout aan gedestilleerd water is dus geen oplossing, omdat er ook geen probleem is. Zout aan water toevoegen om het drinkbaar te maken zou ik afraden. In veel voedsel dat we eten zit al erg veel zout, dus je krijgt eerder te veel dan te weinig zout binnen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou niet durven stellen dat water niet reageert met zouten. In die zin dat er wel zouten bestaan die reageren met water. Wat de intrede van CO2 betreft: De pH-daling daarvan kan je niet voorkomen maar je kan het CO2 wel neutraliseren met een base. Dus elk basisch zout zou dat kunnen. Alleen zal de pH daling voor een evenwichtsverschuiving zorgen waarbij CO2 verbruikt wordt: 2 H2O + CO2 --> H3O+ + HCO3- Dus lost er weer meer CO2 in het water op en daalt de pH weer en moet je weer meer base toevoegen. Dit tot er voldoende HCO3- aanwezig is. Dus het meest interessante zout om toe te voegen aan het water als je niet wil dat CO2 voor een lagere pH zorgt is een zout dat bijdraagt aan het gehalte bicarbonaat. M.a.w. je hebt een carbonaatzout nodig. En dan heb je meteen de reden vast dat de pH van leidingwater niet zo laag is door CO2: daarin zit voldoende (bi)carbonaat. Maar de belangrijkste vraag is misschien: waarom zou je in hemelsnaam die pH-daling willen voorkomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan daar minder energieverkwistende methodes voor dan destilleren. En in gedestilleerd water zit quasi niets van zuren of basen (enkel een heel kleine hoeveelheid CO2) dus gewoon om het 'beter voor je lichaam' te maken lijkt bicarbonaat mij overbodig. In bruiswater bijvoorbeeld zit veel meer CO2 en iedereen drinkt dat zonder problemen.