Je kan heel simpel doen.
Je hebt een balletje nodig (pingpong balletje) en daar zet je "Ca" op wat afkorting is van calcium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me meer een molecuul dan een atoom.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ohh is ook al weer 3 jaar geleden dat ik dat allemaal gehad heb :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij iets van.....dertig ?
Calcium heeft atoomnummer 20 ; je zult dus een stelsel moeten maken van een bal met 20 balletjes in concentrische cirkels daar omheen. het beste gaat dat met piepschuim balletjes (hobbywinkel) en ijzerdraad.

Uiteraard zul je 'tussenstukjes' moeten maken om de ringen aan het midden vast te maken, want laten zweven wordt wat lastig, maar als je voldoende balletjes (1 grote en 20 kleine) en ijzerdraad (of , nog mooier, handwerkringen die je in stukjes kunt knippen) hebt, moet je er zeker wat leuks van kunnen maken. Likje verf, klaar is kees.

Het belangrijkste is vermoedelijk dat je voldoende ringen (4) met voldoende balletjes (2-8-8-2) om je 'kern' heen kunt laten zien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Helemaal chic wordt het natuurlijk als je de kern in plaats van van één grote bal, van een heleboel kleintjes kunt maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een leuke foto ter inspiratie......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt op benzeen...
Reddie
11 jaar geleden
Marleen, je plaatjes zijn niet 3D.
- De elektronen in schil 1 en 4 zitten gepaard (bij elkaar).
- De elektronen in schil 2 en 3 zitten in 4 paren zo ver mogelijk van elkaar, in een tetraëder configuratie. Je suggestie van een piepschuim balletje lijkt me kansrijk, maar dan niet met ringen, maar alle paren op "steeltjes".
Reddie
11 jaar geleden
Overigens bestaan Calcium moleculen niet. De atomen zitten normaliter in een vast kristalrooster.
Tenzij ze met andere atomen een molecuul vormen.
Verder spreken we alleen van moleculen als het gassen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het plaatje is niet van mezelf; Reddie, dus als het niet accuraat is qua aantallen / opstelling van de atomen moet je bij de scheikunde-site zijn waar ik het van geikt heb.
Tja, ze 'orbiten' er omheen ; ik zou dat toch meer met ringen weergeven dan met stokjes, anders lijkt het zo statisch. Maar alle dan beweeglijk hebben lijkt me ondoenlijk voor een schoolopdracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeh...Reddie ; waar heb ik ooit het woord calcium-molecul gebruikt ?? (Anders dan in het commentaar op de gene boven mij) ? Zo dom ben ik nu OOK weer niet hoor. Bovendien leek dit me meer een knutsel-vraag dan dat ik ook nog eens met de juiste scheikundige verbeelding moet komen ; die zal vraagsteller toch wel ergens in zijn boek hebben ? Dit zijn slechts voorbeeldjes. Ondanks je avatar , een min (alleen voor mij , dus met het bovenste antwoord ben je het WEL eens ??) en een hoop commentaar, zie ik van jou nog geen beter antwoord / illustratie.....
Reddie
11 jaar geleden
@Marleen, je gebruikte "molecuul" in een reactie op 123wouter.
Je plaatje is een versimpelde 2D weergave. Vraagsteller vroeg uitdrukkelijk om een 3D model.
Verder zijn we lekker aan het schermutselen in de marge.
Atomen zijn driedimensionale objecten, vaak bolvormig, dat hangt af van het type orbitalen dat bindingen kan vormen. Calcium heeft een gevulde Argon schil en de elektronenwolk van die schil zit vrij dicht bij de kern, vergeleken met koolstof (kernlading van 20 ipv 12). De configuratie is bolvormig symmetrisch en de Calciumatomen worden daarom meestal afgebeeld als ionen die wat kleiner zijn dan de de koolstofatomen met kleinere kernlading. Je hoeft geen rekening te houden met de drie orthogonale p orbitalen, aangezien dat volledig is opgevuld. Een klein bolletje met Ca erop is dan ook voldoende. Afhankelijk van de stof (caco3, metallisch calcium) waar Calcium in zit kun je de" ionic radius" of de "covalent radius" toepassen.