ligt een schip op of in het water?

Ligt een schip of boot in of op het water en heeft oppervlakte spanning hier iets mee van doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Amadea
8 jaar geleden
Alleen een catamaran ligt óp het water. Het merendeel van dat vaartuig steekt er namelijk bovenuit. Maar de andere soorten schepen liggen ín het water.
jc54
8 jaar geleden
Volgens mij ligt alles wat drijft, óp het water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook een gezonken schip/boot ligt IN het water en zelfs onder water .

Het beste antwoord

De oppervlaktespanning heeft er niets mee te maken.
De eerste helft van je vraag is een taalkwestie. Zodra iets drijft, zeggen we dat het IN het water ligt. "Alle eendjes zwemmen in het water". Ook een schip (zelfs een catamaran) ligt IN het water.
Wél is goed te verdedigen (en dan speelt de oppervlaktespanning WEL een rol, en zelfs een heel grote) dat dieren als bijvoorbeeld schrijvertjes en schaatsenrijders OP het water lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou degene die de MIN gaf dat willen toelichten? Ik leer er graag iets bij!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt erg aannemelijk. Het was een punt van discussie met een Urker.

Andere antwoorden (1)

Een schip ligt in het water.
De catamaran ligt in het water. Als je er hard mee gaat varen en gaat planeren, dan ligt ie op het water. Hetzelfde geldt voor windsurfplanken en speedboten.
Beoefenaars van watersport muv zwemmers begeven zich op het water.