Als de flessen goed sluiten zal er geen koolzuurverlies optreden.
jc54
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Dit is helaas niet helemaal waar. Zie mijn antwoord. Duurt wel heel lang, dus daarom geen min, maar dus niet helemaal correct.
Edraket
7 jaar geleden
@Thesis
Je schiet door.
We hebben het hier over frisdrankflessen voor normaal dagelijks gebruik.
Niet over een laboratoriumopstelling.
Thecis
7 jaar geleden
@Edraket
Dat weet ik en juist daarom heb ik dit antwoord gegeven (zie onder) en er ook bij gezet dat het niet helemaal waar is. Dus graag lezen wat er precies staat. De vraag was dan ook of het klopt dat plastic flessen koolzuurgas verliezen. Het antwoord daarop is gewoon "ja". Het antwoord "nee" is dus gewoon fout. Kan je niet eens over discussieren... Echter, de meeste mensen laten flessen geen 2 a 3 jaar liggen. Doe je dat echter wel, dan merk je het verschil direct. Is geen muggenzifterij of iets, of doorschieten, maar dit kom je veelal tegen (in een magazijn waar ergens achter nog een paar kratten staan, een clubgebouw / scouting waar iemand nog wel wat heeft staan, is alleen wat ouder al, noem maar op). Mijn antwoord hieronder geeft het al heel duidelijk aan dat je op de korte termijn er geen last van hebt.
En de flessen die gebruikt worden voor normaal dagelijks gebruik zijn van exact hetzelfde basismateriaal als wat professioneel gebruik wordt. Dus daar gelden ook dezelfde doorlaatbaarheid regels voor. Zou toch wat zijn, dat men professioneel materiaal gebruikt waar je daar rekening mee moet houden, maar van een standaar PET-fles vanuit de supermarkt er totaal geen doorlaatbaarheid zou zijn. Dan was de industrie al lang over gestapt op het superieure supermarkt verpakkings ideaal. Dus dit is helemaal niet doorschieten. Dit is gewoon de realiteit. En de realiteit is dat plastic flessen koolzuur verliezen. Simpel. Alleen duurt het wat lang (en dat staat ook in mijn antwoord, dus nogmaals, graag goed lezen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En bier zou dan al zeer snel niet meer te drinken zijn.
http://dossierhop.nl/koolzuur/
Plastic flessen (ook heel goed afgesloten flessen) zijn doorlaatbaar voor gassen, zeker onder druk. Dit wordt de doorlaatbaarheid (permeabiliteit) van zuurstof en koolstofdioxide genoemd. Wanneer je als professional informatie van verpakkingsmaterialen opvraagt, krijg je deze informatie ook van een leverancier geleverd. Echter, de snelheid van diffusie valt heel erg mee

Wat betreft de flessen, deze zijn ook doorlaatbaar voor CO2. En binnenin de fles zal een "overdruk" van CO2 ontstaan doordat het koolzuur (H2CO3) uit elkaar valt in H2O en CO2 (er ontstaat een evenwicht). Doordat er in de ruimte boven de drank nog wat lucht zit, ontstaat er daardoor een overdruk (daarom sist een fles als je die openmaakt).
De overdruk zorgt voor extra diffusie en langzaam kan de CO2 uit de fles (letterlijk door de fleswand) ontsnappen.

De vraag is alleen hoe snel dit gaat. Dat is iets wat ik je niet durf te zeggen, want deze informatie krijg je alleen via de bedrijven en hangt letterlijk af van de exacte samenstelling van de plastic flessen (kan je niet berekenen, moet je bepalen onder voorgeschreven omstandigheden).
Wel moet je rekenen dat dit jaren kan duren. Dus als je een fles gewoon een jaar na productie laat liggen, zal je er niets van merken (tenzij de fles niet goed gesloten is op een andere manier). Maar na jaren laten liggen, zal je merken dat het koolzuurgas gaat verdwijnen.
Thecis
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Wat zou dan de reden zijn dat frisdrank wel in pet flessen zit en bier niet? Zijn er ingrediënten (de alcohol?) die maken dat dat niet kan? Of heeft dat te maken met marketing of wetgeving (herkenbaarheid van alcoholhoudende dranken)?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
flessen, zoals bierflesjes die men opnieuw kan vullen, bestaan uit meer materiaal dan eenmalige, omdat ze tegen een stootje moeten kunnen. Een verpakking van PET-plastic is milieuvriendelijk, maar niet reëel voor alle drankjes. Dit type kunststof laat namelijk een beetje zuurstof en CO2 door.
https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/drankverpakkingen/
Thecis
7 jaar geleden
JoanDArc, hartelijk dank voor deze verwijzing!