Is DNA onderzoek altijd 100% correct? Ik neem aan dat er enig vergelijk materiaal moet zijn waarmee dit te matchen is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja,
Laboratoria die (dna) onderzoeken doen worden streng gecontroleerd en getest door de overheid. Tevens worden dit soort tests altijd in meervoud gedaan om te zorgen dat foutjes opgespoord worden.
Ze kunnen echter niet uit DNA halen wie je bent, ze vergelijken dus het dna dat bijvoorbeeld gevonden is bij een misdrijf met dna van de verdachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het is 99% zeker, omdat vrijwel iedereen een uniek DNA heeft: Uitzonderingen kunnen identieke tweelingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DNA is altijd 100% correct...

Maar hier zitten wel een paar kanttekeningen aan:

1) Aan de hand van je DNA is het land/gebied/regio te herleiden...
2) Aan de hand van je DNA kunnen ze met 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid' vaststellen of dat je familie (tot en met neefjes/nichtjes) inderdaad je familie is...

Aan de hand van je DNA is het praktisch onmogelijk te ontkennen dat je niet op één bepaalde plaats bent geweest. Tenzij het je één-eiïge tweelingbroer/zus is...

Als je geen één-eiïge tweeling bent is de kans dat iemand anders hetzelfde DNA heeft 1 op 100 miljoen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de test op zich is correct, het gevaar zit em in het bewaren van het bewijsmateriaal. Als dat gecontamineerd raakt (jarenlang in een doos tussen andere spullen ligt), zoals bijvoorbeeld in de Deventer Moordzaak, dan is het als bewijsmateriaal waardeloos geworden. De onderzoeker zelf kan ook fouten maken, hij hoeft maar even afgeleid te zijn en zelf iets aan te raken of te verwisselen, en weg is de waarde van het onderzoek.