Is bestuiving van bijen altijd nodig voor een plant om te leven ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De plant zelf zal prima kunnen leven zonder dat er bestuiving plaats vindt, de bloemen zullen verwelken en in het volgende bloei seizoen zal hij het opnieuw proberen.

Bestuiven kon op 2 manieren, de wind en via dieren.

Via de wind is vrij simpel, het stuifmeel of de pollen worden met grote hoeveelheden tegelijk in de lucht verspreid en met een beetje geluk belanden ze dan op de stamper van een bloem van de zelfde soort.
Waarnaar er bevruchting plaatsvind.

Via dieren, dieren zijn eigenlijk het openbaar vervoer van het stuifmeel, ze brengen het stuifmeel van de ene bloem naar de stamper van de andere. Het maakt voor een plant niet uit welk diertje dit doet, of het nu een bij, hommel, vlinder, kever, aap of vogel is.
Maar om er zeker van te zijn dat een bepaalde diersoort zijn bloemen verkiest boven die van een ander maakt hij de bloem zo aantrekkelijk mogelijk en zal hij zich specialiseren op zijn berstuiver. Wat ontzettend ver kan gaan.
De meeste planten zijn niet zo gericht en lokken meestal insecten met felle kleuren en lekkere geurtjes om ze vervolgens in ruil voor een bestuiving nectar te geven.
Maar bijvoorbeeld de brugmansia is gespecialiseerd op kolibrisoorten, die met de lange snavel tot de weinige diersoorten behoren die bij de nectar kunnen en doordat ze het hele kopje in de bloem moeten stoppen is de plant bijna zeker van bevruchting.

De baobab boom heeft een hele andere berstuiver, namelijk kleine aapachtigen, die de enorme pijlstaartvlinders vangen die op de bloemen afkomen en van de heerlijke nectar drinken. De plant lokt in eerste instantie de vlinders, met geur en word vervolgens voor het grootste deel bevrucht door de killer van de vlinders.

Ook zijn er plantensoorten die het lokken van een bestuiver tot een hoger niveau tillen, namelijk de spiegelorchidee. Deze plant maakt een 3tal bloemen aan die sprekend lijken op het vrouwtje van een (ik ben de naam vergeten) hommelsoort, en verspreid zelfs het zelfde feromoon (sekslokstof) van de vrouwtjes, zodat de mannetjes denken dat ze prijs hebben en de bloem proberen te bevruchten, echter komen ze van de koude kermis thuis en nadat de bloem bevrucht is komen ze er achter dat de pogingen tot het paren niks uithalen en ze vliegen weg, op weg naar de volgende bloem of natuurlijk een echt vrouwtje.
Deze aanpassing is zelfs zo goed dat de mannetjes van deze hommelsoort zelfs een bloem verkiezen voor een echt vrouwtje.

Bijen zijn slechts 1 van de vele bestuivers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het kunnen ook andere insecten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat "ook"; hangt soms van de plantensoort af welk beest in de bloem past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks dat er ontzettend veel zoogdieren, vogels en reptielen (van amfibieen heb ik nog nooit gehoord, kent iemand een uitzonderlijke soort?) die bepaalde planten bestuiven, maar de insecten hebben wereldwijd daar nog altijd het grootste aandeel in!
Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen denken dat alleen insecten er toe in staat zijn, ook al is dat niet waar. Wat voornamelijk komt door de grote zoals vdijken al zegt.
Ook al hoef je niet altijd in de bloem om hem te bestuiven!!
Voor het voortbestaan van de meeste plantensoorten is er bestuiving nodig. Veel soorten doen dat met de wind, andere gebruiken er insecten bij. Er zijn maar heel weinig plantensoorten zo kieskeurig dat het per se bijen moeten zijn. Maar bijen doen nu wel een groot deel van het werk dus zonder hun zal er heel wat mis gaan.

Een plant zelf heeft geen bestuiving nodig om te leven - die kan prima z'n hele leven op de vensterbank staan en zich nooit voortplanten.