Rokend zwavelzuur opruimen, wat is de beste manier?

Ik moet regelmatig voor een zuivering zure silica maken met rokend zwavelzuur. Dit doe ik altijd boven een lekbak. Nu heb ik aardig wat in de lekbak geknoeid. Wat is de beste manier om dit op te ruimen. Kleine vlekken op tafel veeg ik altijd weg en vervolgens doe ik een overmaat en water op de papierprop. Nu viel er laatst een druppel van mijn trechter in een emmer water die naaste me stond om het papier in onder te dompelen. Dit reageerde vrij heftig. Ik ben meer van de organische toestanden dan van de zuren en basen. En ik ben ook niet echt een held met met deze stoffen en weet er helaas niet zo veel van als ik zou willen. Daarom dat ik ze altijd argwanend benader. Ook zou ik graag willen weten of ik op de fles rokend zwavelzuur een dispenser zou kunnen zetten. Ik heb wat rondgevraagd op het werk maar ik heb geen eenduidend antwoord gekregen, enkel: doe er maar een overmaat water bij. Ook op Google vond ik geen goed antwoord. Heeft er iemand ervaring met het opruimen van ongeveer 150 ml rokend zwavelzuur op de meest veilige manier? Bvd

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
tinus1969
6 jaar geleden
Dit doe je voor je werk? Dan heeft je werkgever vast iemand die verantwoordelijk is voor veiligheid en milieu.
Thecis
6 jaar geleden
@tinus1969
Hele grote + voor je reactie.
Dit behoort de werkgever te hebben ja, iemand die HSE verantwoordelijk is (health, saftely, environment, volgorde van letters kan nog weleens wisselen trouwens). Zeker met deze zeer gevaarlijke stoffen. Daar behoren protocollen voor te zijn. En persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm's) en bijv afzuiging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dampend zwavelzuur en geen veilige werkomgeving met afzuiging veiligheidsbril en kennis van zaken? Dit gaat binnenkort goed mis. Als dit idd de situatie Is, been je onverantwoordelijk bezig.

Antwoorden (2)

Je moet het zuur aan water toevoegen en niet andersom. Neutraliseer de oplossing met bijvoorbeeld soda voordat je het in de afvoer stort.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Voor het afvoeren van zuren,vor basen en voor andere stoffen dienen ze elk in een aparte container te worden bewaard.
Door de afvoer storten is milieutechnisch STRAFBAAR.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor het afvoeren van neutraal natriumsulfaat is geen enkele vergunning nodig, zeker niet in dit soort hoeveelheden. Hiervoor is alleen kennis van zaken nodig.
Er zijn vele gebieden waar je rokend zwavelzuur kan gebruiken en je werkgever dient voor veilige omstandigheden te zorgen.
Echter, als dit voor illegale explosieven en / of drugs productie gebruikt wordt, zal de werkgever idd weinig sjoege geven.

Slotsom, werkgever is verantwoordelijk. Die dient het op te (laten) ruimen. Succes!