Vermits niet iedereen identiek dezelfde genen heeft: wie is de persoon waarvan men het DNA gebruikt heeft om het Human Genome Project uit te voeren?

Via het Human Genome Project werden alle genen van de mens in kaart gebracht. Echter, men is toch van bestaand DNA moeten vertrekken. In elk gen kunnen afwijkingen voor komen en ook kunnen er (beperkte) verschillen zijn in het aantal genen tussen verschillende individuen. Dus wie zijn DNA heeft men hiervoor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Onderstaande tekst (vrije vertaling) heb ik gevonden op de website van het project:

"Voor het publieke deel van het Human Genome Project (HGP), hebben ponderzoekers van een groot aantal individuen een bloed of sperma monster genomen. Vervolgens zijn slechts een paar monsters gebruikt als bronnen voor DNA, dit zodanig dat de identiteit van de donoren voor zowel de donoren als de onderzoekers onbekend is"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
They do ponder, don't they? ;-) +

Andere antwoorden (2)

Ik weet het niet 100% zeker maar ze hebben waarschijnlijk hef DNA van 100 of 1000 mensen willekeurig over de wereld genomen. De kans dat iedereen dan dezelfde afwijking in dat gen heeft is te verwaarlozen. Komt praktisch niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde gebieden op het DNA hebben dezelfde functie. Bijvoorbeeld op chromosomen paar 5, baseparen 100-105 coderen voor oogkleur. Dan noem je dit gen het gen wat codeert voor oogkleur. Dat is voor iedereen hetzelfde. Anders zou het DNA van een willekeurige man niet "compatable" zijn met het DNA van een willekeurige vrouw en zouden we dus geen kindertjes kunnen krijgen.

Ik weet niet of je mag zeggen basepaar 100-105 en hoeveel realistisch zijn voor 1 gen, maar dit is wel het idee erachter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat dus wel zo is is dat basepaar 100-105 veel verschillende mogelijkheden kan hebben, waardoor hetzelfde gen ietsanders codeert (bijvoorbeeld blauwe ogen) ipv (groene ogen), maar het gaat altijd naar de oogkleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog een stuk ingewikkelder dan dit, maar in essentie heb je gelijk. +1 Om in jou voorbeeld te blijven: basenparen 100-105 zouden als ze op een andere manier gelezen worden ook voor de vorm van je oren kunnen coderen, en het kan ook nog zo zijn dat tegelijkertijd basenparen 97-103 coderen voor je neus, je haren en voor je kleine teen. In de praktijk kun je dus eigenlijk niet spreken van een gen voor dit of een gen voor dat, omdat vrijwel alle genen meerdere functies hebben, en omdat genen elkaar kunnen overlappen.