Bij mijn vriendin is de baarmoeder verwijdert,hoe kan het dat ze het gevoel heeft om maandelijks ongesteld te worden?

De eierstokken en eileiders zijn ookverwijdert. Dit is ongeveer een jaar geleden gebeurd. Tochg heeft ze dezelfde klachten als bij menstruatiepijn. Vooral; een gevoelige buik en rugpijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.8K

Het beste antwoord

Na verwijdering van de baarmoeder werken de hypofyse en hypothalamus in de hersenen nog steeds exact hetzelfde. Deze geven elke maand hormonen af die ervoor zorgen dat je ongesteld wordt. Alleen als je zwanger bent 'registreren' ze dat en geven ze dus geen hormonen af om ongesteld te worden. Doordat er dus elke maand niet geregistreerd wordt dat ze zwanger is, worden de hormonen voor een menstruatie gewoon afgegeven. Hierdoor kan ze dus het gevoel krijgen dat ze ongesteld is (de hormonen in haar bloed zorgen hier dus voor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij 70 procent van de mensen over de wereld van wie een ledemaat is geamputeerd, komt fantoompijn voor. En ook na decennialang zonder het ledemaat te hebben geleefd, speelt de pijn nog altijd zijn parten bij zo’n 50 procent van deze mensen. De pijn wordt omschreven als een brandend, tintelend of stekend gevoel, de ene keer heftiger dan de andere keer. In sommige gevallen komt het bij vlagen, in andere is de pijn continu aanwezig, wederom in verschillende mate van pijn. Bij fantoompijn gaat het vaak om een been, arm of borst, maar kan in de praktijk eigenlijk alles betreffen dat ooit is weggehaald, zoals een orgaan. Niet alleen voelt het alsof het er nog zit (fantoomgevoel), erger is dat de pijn vanwege zijn non-aanwezigheid op het eerste gezicht niet te verhelpen is. Hoe kun je een pleister plakken op een wond die er niet is? En hoe krab je aan een teen die er niet meer zit? Fantoompijn is een ingewikkeld pijnsyndroom dat meerdere oorzaken kent die zowel in de hersenen als in de stomp kunnen liggen.

Over de oorzaak van fantoompijn is inmiddels duidelijk dat het hersengebied dat oorspronkelijk correspondeerde met het geamputeerde lichaamsdeel nog actief is en chronisch of af en toe geactiveerd wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zeker wilt weten moet je het een arts (evt. gyneacoloog) vragen.
Menstruatiepijn wordt verondersteld te ontstaan door samentrekking van de baarmoeder. Dat samentrekken gebeurt onder invloed van hormomen. Als dit gebeurt door een hormoon dat buiten de baarmoeder gemaakt wordt, zou de pijn wellicht door de werking van dit hormoon kunnen ontstaan.
In de hersenen worden de rug en buik nog altijd verbonden met de herinnering aan menstruatiepijn. Wellicht dat daardoor de pijn nog maandelijks aanwezig is.