Hoe ademen giraffen?

Een giraf heeft natuurlijk een lange nek. Maar dat betekent dat het dier lange "halen" moet maken om te ademen. Ze kunnen daarom natuurlijk ook niet snel ademen want dan gaat de lucht gewoon een beetje heen en weer in de luchtpijp.
Wat is dus het tempo waarin ze ademen en wat is hun longinhoud?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (1)

Uit fysiologische onderzoeken blijkt dat giraffen niet méér gebruikte lucht inademen dan andere zoogdieren – hun dodeluchtruimte is niet groter. Dat komt doordat giraffen hun lucht krachtiger uitademen.
De snelheid van de lucht in de luchtpijp van een giraf is berekend op 180 cm/s, en dat is wel twee keer zo snel als bij mensen. De luchtstroom van een giraf is zelfs zo snel, dat er bijna turbulentie ontstaat. Maar turbulentie zou de luchtweerstand verhogen en de effectiviteit van de ademhaling juist verlagen.
De ademhalingssnelheid van de giraffe is juist weer heel langzaam, drie keer zo langzaam als bij de mens. Dit is belangrijk omdat er een heel groot volume lucht moet worden verwisseld en omdat het anders te snel door de luchtpijp heen zou gaan.
De longen van de giraffe zijn zo'n acht keer zo groot als die van de mens.
De longen zijn zo groot om de zuurstofarme lucht (dodeluchtruimte) maar een klein deel van het geheel te maken.
SimonV