Waarom geneest de ene verwonding wel en de andere niet?

Als ik me snij met een mes in mijn vinger dan geneest de wond, als ik een stukje uit mijn huid snij (of bijvoorbeeld een blaar die een gat in mijn huid maakt) dan groeit het weer terug, maar als ik het topje van mijn vinger zou afsnijden dan groeit dat niet terug.

Op welk punt 'besluit' het lichaam dat het de huid wel zal laten dichtgroeien maar het missende stuk huid niet zal herstellen/aangroeien?

Is dit genetisch bepaald, dus groeit bij de één meer van de originele huidvorm/functie terug als bij de ander?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Bij het beschadigen van je huid, zal de huid weer geheel herstellen, wel vaak met lidtekenweefsel, dit vult het weefsel op, op plaatsen waare.v.t. delen van de huid weg is.
Het is dus een soort van reserve weefsel.
Snij je echter het topje van je vinger af, dan is dat veel meer dan een huidbeschadiging, omdat er dan gewoon een deel van de huid geheel weg is+ een deel van het daaronder liggende weefsel.
In dit geval zal lidtekenweefsel alles weer opvullen, maar dan niet met nieuwe huid.
Dit zal zo ongeveer bij iedereen gebeuren, al naar gelang de leeftijd en gezondheid.

Zie het zo, je hebt een beschadiging aan je behang in de kamer, je maakt die plek schoon en weer glad, waarna je er nieuw stukje behang op plakt. ( huid)
Maar zit er een gat in de muur, dan is een nieuw stukje behang geen oplossing meer en zal je het gat moeten dicht smeren met gips of cement.( lidtekenweefsel)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verklaart het, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Klopt, dit is genetisch bepaald.
Om iets te laten teruggroeien is er nogal wat nodig. Je hele lichaam is ongeveer klaar als je geboren wordt.
Sommige dieren kunnen dit wel, zoals veel reptielen, of de scharen van krabben. Sommige salamanders hebben het teruggroeien zelfs tot kunst verheven: Die kunnen in geval van nood iets aanspannen waardoor hun staart loslaat. Die blijft dan nog een tijdje kronkelen zodat een roofdier denkt dat hij echt iets te pakken heeft.

Hieraan zie je dat er twee dingen nodig zijn om dit genetisch mogelijk te maken:
Het moet nuttig zijn (evolutionair voordeel geven) en misschien moet het organisme ook wat ouder zijn. Reptielen zijn honderden miljoenen jaren oud - zoogdieren niet. Die hebben misschien nog niet de tijd gehad om te leren hoe ze vingers of ledematen teruggroeien.
En het moet ook voordeel geven: Een dier dat regelmatig poten verliest heeft een voordeel als hij ze kan teruggroeien. Maar een dier dat (bijvoorbeeld) voorzichtiger is en minder vaak ledematen verliest, kan deze eigenschap kwijtraken.
En tsja, met één vinger minder kun je ook heel oud worden. Dus het geeft evolutionair gezien niet heel veel voordeel om die vinger terug te kunnen laten groeien.