Ze imiteren elkaar omdat ze elkaar als groepsgenoten zien, als ze bij mensen zijn imiteren ze ons omdat ze ons als groepsgenoot zijn maar een papegaai in het wild imiteert dus GEEN mensen:

Papegaaien zijn bekend om het nadoen van menselijke geluiden alleen wilde papegaaien doen dit niet, zelfs niet als ze vlakbij menselijke nederzettingen leven. Je moet een papegaai echt het nadoen van menselijke geluiden aanleren.

Hoe kan het nou dat papegaaien kunnen praten? Een van de redenen is dat de bovenkaak van het dier los kan bewegen ten opzichte van de onderkaak waardoor bepaalde klanken geproduceerd kunnen worden. Het beest kan dusdanige lage klanken produceren die gelijkstaan aan de klanken die de mens kan produceren. Een andere reden is omdat papegaaien een ander soort stemband hebben en een lange luchtpijp waar geluiden geproduceerd kan worden net zoals bij de mens.

Papegaaien imiteren eigenlijk alles wat een mens kan zeggen. Papegaaien betekent ook onnadenkend napraten. Waarom imiteren papegaaien mensen? In het wild imiteren papegaaien andere papegaaien omdat ze elkaar als groepsgenoten zien. Wanneer je dus een papegaai tussen de mensen stopt, gaat de papegaai de mens imiteren omdat het dier denkt dat de mens zijn groepsgenoot is. De papegaai is een heel sociaal dier en houdt dan ook van babbelen. Het dier vraagt vaak snel al om aandacht (naar andere papegaaien maar ook naar mensen) waardoor mensen reageren omdat ze dat leuk vinden. De papegaai vindt het vervolgens leuk om aandacht te krijgen en blijft reageren. Mensen kunnen papegaaien woorden leren.

Toegevoegd na 31 seconden:
Het is dus gewoon een bevestiging dat ze bij elkaar horen als groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
"Dit artikel is eigendom van de auteur Thomasvan cann. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik citeer met bron, ik gebruik het verder niet.
Het nut van geluiden nadoen is communiceren/contact hebben met met soortgenoten. Dat geldt voor de meeste dieren, en ook voor de mens.
Papegaaien leven in groepen en zijn zeer sociale dieren.
Als je 2 of meer papegaaien hebt, dan is de kans zeer klein, dat ze onze taal gaan nadoen.
Heb je er 1, dan wel, omdat de vogel behoefte heeft aan communicatie/contact met de mens. Hij ziet de mens dan als soortgenoot. Mensen vinden het leuk dat de papegaai hen nabootst en zal dat gedrag dus stimuleren.

Een papegaai heeft geen stembanden zoals de mens, maar een stemorgaan onderin de luchtpijp,de ‘syrinx’. Ook gebruiken ze bij het praten de tong. Ze hebben natuurlijk geen lippen zoals wij, maar het gebruik van die tong blijkt te helpen bij het vormen van woorden.