Zeker, ze hebben alleen staafjes en geen kegeltjes in hun oog dus ze kunnen echt geen kleuren zien (zoals ook de meeste andere zoogdieren trouwens).

Toegevoegd na 3 minuten:
Te snel geantwoord. Een stier is inderdaad wel kleurenblind maar hier is een beter verhaal:

De volkswijsheid dat stieren sterk reageren op de kleur rood is in onze taal opgenomen door de uitdrukking ‘Reageren als een stier op een rode lap’. Dit is ook te zien bij het stieren vechten, waarbij de matador de stier ‘bespeelt’ met behulp van een rode cape. Dit klinkt erg aannemelijk, maar is helaas niet waar...

Rundvee (stieren, koeien) heeft twee opsine genen: OPS1SW en OPS1LW. Door te kijken naar de signalen die de kegeltjes afgeven op licht van verschillende golflengten (400 nm-700 nm) is aangetoond dat OPS1SW het gevoeligst is voor licht met een golflengte van 451 nm (blauw; mens 430 nm) en OPS1LW (555 nm)(7). De gevoeligheid van de stieren OPS1LW ligt tussen die van de mens in (groen, OPS1MW: 530 nm, rood, OPS1LW: 560 nm).

Gedragsonderzoek bevestigt dat rundvee twee soorten kegeltjes hebben. Onder andere door te kijken naar de keuze tussen kamers met verschillende ‘kleuren’ licht, waar een snack als beloning werd gegeven, bleek dat er onderscheid gemaakt kon worden tussen ‘rood’ en ‘blauw & groen’ licht. Dit onderscheid werd nauwelijks tot niet gevonden tussen groen en blauw licht(8).

Vergeleken met de mens is de stier een deuteranoop. En dus reageert de stier niet zozeer op de kleur van de cape, maar waarschijnlijk meer op de beweging ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja: ze zeggen van wel, ik kan dat echter niet controleren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, ga dat dan even doen! Trek iets roods aan, en kijk of het helpt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ze" zeggen zoveel he?
Nee hoor, ik zie juist heel veel kleuren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja een rund ziet allen maar zwart en wit met grijstinten en de stier reageert op het bewegen van de toreador met zijn doek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stieren zijn zo goed als kleurenblind.
De stier komt dus niet op de kleur van het doek af.
Toch gaat een stier achter het rode doek aan. Dit doet hij omdat hij af komt op alle bewegingen om hem heen. Zo wil de stier zich verdedigen tegen zijn aanvallers.
De stier denkt dat de doek hem aan wil vallen en gaat er op af. Voor stierenvechters is het daarom belangrijk om zich achter de doek te blijven verstoppen. Het dier denkt dan dat de doek hem steekt, omdat hij de stierenvechter niet ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, net als de meeste dieren.