Maakt het iets uit of je je ademhaling na een iets diepere teug telkens eventjes inhoudt?

Stel, normaal gesproken haal je 15 keer per minuut adem met zo'n zeg 1 liter per keer. Maar als je nu eens 8 keer een iets diepere teug neemt en deze wat langer in de longen laat zitten. Maakt het dan wat uit voor de zuurstofopnamen in de longen doordat de lucht onder een iets hogere druk wat langer in de longen blijven, wat uiteindelijk misschien resulteert in een totale vermindering van lucht inademing?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
8 jaar geleden
Voor mij als dubbelrietblazer maakt het zeer zeker uit. Zonder die techniek zou ik niet goed kunnen musiceren!

Het beste antwoord

Je zult wat dieper gaan inademen, en wellicht wat meer koolzuur / minder zuurstof weer uitademen. An sich is die techniek overigens uitstekend als je hyperventileert / dreigt te gaan hyperventileren. Je lichaam neemt vanzelf de zuurstof die het nodig heeft, dus inademen gaat normaliter redelijk vanzelf. Als dat teveel wordt (of liever : je te weinig koolzuur uitademt) - door stress of inspanning - is het vooral belangrijk je te concentreren op langzaam / langer uitademen. Daardoor zal niet zomaar een zuurstoftekort ontstaan. In volume zou je daardoor met iets minder lucht toekunnen - zolang je het trucje kunt volhouden. Maar als er geen verse aanvoer van lucht / zuurstof is, raakt het uiteindelijk bijna net zo snel op.

Vergelijk het met een auto met een bijna lege tank en geen bezinepomp in zicht ; dan kun je het een tijdje langer rekken door te gaan "freewheelen" , maar per saldo levert het niet heel veel op, want als je tempo te laag is, moet je toch gas bijgeven. Dan heb je nauwelijks iets bespaard (maar het kan net genoeg zijn). Niet te hard rijden levert meer op.
Of in een kamer met een te kleine voorraad zuurstof ; door zo weinig mogelijk te ademen kun je iets langer met de lucht, maar de winst is beperkt. Beter is het dan vooral te zorgen dat je je niet inspant ; niet schreeuwen, niet hijgen, bijna niet bewegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste mensen ademen veel te snel. Rustig 6 tellen inademen, heel even vasthouden, 8 tellen uitademen en 4 tellen rust. Dan ben je goed bezig. Dat geldt uiteraard niet als je aan het joggen bent, maar als je stil staat of stil zit.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Als je het bij elkaar optelt kom je aan 3 ademteugen per minuut. Is wel heel weinig. Het lijkt, zoals je het opschrijft, dat je dat zelf wel doet (bij weinig activiteit). Maar is dat ook al een eerste natuur geworden of doe je dat maar voor eventjes?
Ivana
8 jaar geleden
Ik heb het niet over seconden, maar over tellen. Dat is iets anders. Mijn ademsnelheid is 8 maal per minuut. Ja, dat is een tweede natuur geworden en werkt perfect. Veel minder moe en minder ziek.