Waarom kan je met een positieve antistoffentest niet vaststellen of iemand immuun is tegen een ziekte?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
Erna55
7 jaar geleden
Positief testen op antistoffen wil zeggen dat het lichaam de ziekte al eens heeft aangevallen. Door een infectie of door inentingen.
Bij veel infectieziekten betekent dit dat de volgende infectie zeer snel bestreden kan worden, dus dat de ziekte niet doorbreekt.
Een aantal ziekten kunnen na bepaalde tijd niet meer zo efficient bestreden worden. Malaria bijv.

Antwoorden (1)

Omdat die "positieve antistoffentest" honderden malen (zoniet duizenden malen) duurder zou zijn dan het immuniseren met een kant en klaar in grote hoeveelheden geproduceerd stofje.
Reddie
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoelt u precies? Ik had namelijk een examenvraag gemaakt en de vraag was als volgt: 'Wat maakt het lastig om aan te tonen dat een dier dat er gezond uitziet resistent is" Eén van de antwoorden was Resistentie is niet aan te tonen met een (positieve) antistoffentest. Maar als je al eerder besmet bent geraakt met een ziekteverwekker en je maakt daartegen antistoffen. Dan ben je toch immuun/resistent?
jc54
7 jaar geleden
Je hebt antistoffen in je lichaam, maar dat wil nog niet zeggen dat je imuun/resistent bent. Je bent als het ware verminderd vatbaar.
Reddie
7 jaar geleden
@hehallohoi, wellicht zou het wel kunnen, maar dan moeten de juiste chemicalieën worden ontwikkeld, en de juiste tijdrovende procedures. En dat kost een heleboel geld dat niemand er voor zal willen betalen. En dus wordt dat niet gedaan.
Die positieve antistoffentest bestaat dus niet. En daarom kan het niet.
Erna55
7 jaar geleden
Voor een aantal ziekten bestaan testen die antistoffen aantonen. Zo kan een Mantoux- test aantonen dat je besmet bent ( geweest ) met tuberculose. Maar deze test is niet waterdicht.
Als je immuunsysteem niet goed werkt, kan de mantouxtest minder betrouwbaar zijn. Het kan dan zijn dat het lichaam niet reageert op het aanwezige tuberculine, omdat de cellen die moeten reageren niet goed werken, terwijl je mogelijk wel besmet bent met tuberculose (fout-negatieve reactie).
Ook kan de mantouxtest negatief zijn als je lijdt aan tuberculose. Dat is dan een fout-negatieve uitslag.
Bij pleuritis tuberculosa is de mantoux bij circa 40% van de patiënten negatief.
De mantouxtest is daarom alleen een hulpmiddel bij de diagnose van tuberculose en tuberculosebesmettingen.
erotisi
7 jaar geleden
Als iemand er gezond uitziet wil nog niet zeggen dat deze resistent is. Of deze is in het geheel niet besmet of de besmetting houdt zich schuil in het lichaam zodat het immuunsysteem geen actie kan ondernemen. Zo is dacht ik tbc een probleem omdat de bacterien zich schuilhouden tussen/in de macrofagen zodat het lijkt alsof de persoon resistent is maar bij een verminderde weerstand breekt de ziekte toch uit.
Daarnaast heb je natuurlijk nog de gewone incubatie tijd.