Ik vind het zó wonderlijk : neem een naaktslak, als je er perongeluk op gaat staan krijg je alleen maar smurrie, heeft zo'n dier ook een hart/nieren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8K

Het beste antwoord

Gastropoden, zoals slakken en naaktslakken, hebben wel degelijk organen zoals een hart en nieren. Bij slakken zitten de longen, lever, maag, hart, nier en geslachtsorganen in de schelp. Bij de naaktslakken zitten deze onder wat de mantel wordt genoemd.

Omdat de dieren van zichzelf al vrij klein zijn, zijn hun interne organen ook klein. Daarnaast lijken hun organen niet geheel op de organen in zoogdieren. Hierdoor lijkt een geplette slak niet op veel meer dan een zakje met smurrie. Echter, als je een mens zou pletten dan valt er ook niet veel te herkennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 (als je een mens zou pletten....) ;-) heb appelslakken in mijn aquarium, en bij de jonge witte exemplaren kan je zelfs het hartje zien kloppen.

Andere antwoorden (1)

Het is inderdaad vies. Ik kijk er altijd goed naar uit als ik ze tegenkom op de grond. Ze hebben geen hart en nieren maar wel andere organen. Hieronder heb ik een link geplaatst kan je ze zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het artikel wat je gebruikt als bron spreek jouw tweede zin direct tegen. Er wordt een afbeelding getoond die duidelijk een hart, nier, long en andere organen laat zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yep, dat viel mij ook idd op Gogano