Wat gebeurt er met roofdieren die erg ziek of oud zijn of overleden zijn?

Als je naar een natuurfilm kijkt, zie je regelmatig roofdieren (van welke soort dan ook) die een prooidier vangen en opeten. Dat zijn dan dieren die bv. nog jong zijn, tamelijk oud en niet meer goed met de kudde meekunnen,
of die ziek zijn. Het is om verschillende redenen goed voor een kudde prooidieren als er dieren weggevangen worden. Maar wat je nooit ziet (ik zie dat tenminste nooit in natuurfilms) is wat er gebeurt met de roofdieren als die oud zijn, of ziek, en niet meer goed mee kunnen. Of als ze vanzelf overlijden. Wat gebeurt er dan? Worden roofdieren ook weggevangen en opgegeten door hun soortgenoten of andere roofdieren
Of gebeurt daar iets anders mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (3)

Hyena's en gieren hebben er echt geen moeite mee dat het een leeuw of een tijger was waar ze zich aan tegoed doen, dus eenmaal dood worden ze gewoon door aaseters opgegeten.

Nog levend maar verzwakt zullen andere roofdieren misschien iets terughoudender zijn dan met echte prooidieren maar als ze zwak genoeg zijn vallen andere roofdieren ze gewoon aan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie dit voorbeeld, een hyena valt gewoon een krokodil aan. Prachtig filmpje trouwens....

Toegevoegd na 6 minuten:
PS filmpje is een over een jaguar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi filmpje. Heb nooit geweten dat er dieren zijn die het wagen een krokodil aan te vallen. Heb ook nooit geweten dat er katachtigen zijn die het water in gaan, behalve dat ik het tijgers wel heb zien doen.
Is het trouwens bekent hoe dat filmpje afloopt? Kan (in dit geval) een kat door de huid van een krokodil heen bijten zodat die verwond of gedood wordt? Krokodillenbuitenkanten leken mij altijd zo dik, hard, hoe je het noemen wil.
Roofdieren maken zich niet of zelden schuldig aan kannibalisme. Zieke of stervende dieren zonderen zich van de groep af. Als snel zullen ze verzwakken omdat ze niet meer zelf kunnen jagen en dus ook niet meer mee kunnen eten met de voor en door de groep gevangen prooi. De grote opruimers in de wildernis zijn de gieren. Die hebben feilloos door dat er een dier stervende is. Ze cirkelen rond en houden hun toekomstige maaltijd in de gaten. Als het dier (bijna) dood is vallen ze aan. Ook hyena,s zijn aaseters. Binnen korte rijd is het dier geheel opgegeten. Alleen de botten resten nog. Insecten zoals mieren en maden zorgen er voor dat de botten blinkend schoon achterblijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over het algemeen worden wilde dieren een stuk minder oud dan ze zouden kunnen worden, door allerlei ongelukjes (In de Nederlandse praktijk aangereden dieren) of infecties valt meestal 20% per jaarklasse (jaarklasse is een generatie dieren uit hetzelfde geboortejaar) af. Bij infectieziektes kan dat nog wel veel meer zijn en dan blijft er maar een fractie van de populatie over tot er zo weinig dieren meer over zijn dat de ziekte zich bij gebrek aan slachtoffers niet goed meer kan verspreiden.
De kans dat een dier door ouderdomskwaaltjes sterft is niet erg groot, het leeuwendeel sterft door ongelukken, gevechten en ziektes. Ervaren dieren zullen over het algemeen genoeg voedsel voor zichzelf kunnen vangen. Door de moeilijke omstandigheden sterven er toch altijd elk jaar weer wat dieren. Ik denk dat bij predatoren de sterfte vaak indirect is, doordat ze bij gebrek aan prooien de bekende gebieden moeten opgeven, waardoor de kans op ongelukken, gevechten en ziekte toeneemt. De kans dat een predator zo oud wordt dat hij door ouderdomskwaaltjes wordt geveld is dus erg klein en daarom zijn daar ook niet veel beelden van. In slechte jaren wordt de populatiegrootte geregeld doordat er niet zoveel jongen worden geboren. Het kan zijn dat de populatie van roofdieren daardoor wat achter de feiten aan hobbelt. Een ander gevolg is dat de predatoren moeilijk in staat zijn bevolkingsexplosies van de prooidieren onder controle te houden. Er is een hele wetenschap die gebaseerd is op dit verschijnsel (google Lotka/Volterra).