Waarom moeten wij als mens zo moeilijk doen om een boom te laten groeien uit een pit?

Dit n.a.v. de kersenpit-vraag van gisteren. Als je leest wat je moet doen om zo'n kersenpit te laten uitgroeien tot een boom is dat nogal wat. In de natuur valt zo'n kersenpit toch gewoon op de grond en uiteindelijk groeit daar dan een boom uit? Daar is geen koeling, geen vriezer etc. Daar groeit het gewoon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Als je uit een pit een boom probeert te kweken ga je proberen de omstandigheden in de natuur zo goed mogelijk na te bootsen. In de natuur is er namelijk ook een koelperiode (winter) en na die koelperiode zal een pit zich ontkiemen (in de lente dus).

Je kan natuurlijk gewoon een pit in de grond stoppen en wachten tot het een boom wordt. De kans bestaat echter dat de pit vergaat. Dit is ook normaal in de natuur. Als namelijk iedere pit, ieder zaadje of iedere boomvrucht uiteindelijk een boom zou worden zouden er wel heel erg veel zijn. Vandaar dat de kans dat je pit niet uitgroeit tot een boom zo aanzienlijk is, dat men als mens de ideale situatie voor ontkieming wil creëren.

Dit doe je dus door op de manier te werk gaat zoals beschreven bij die kersenboom-vraag (zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/kersenpit-boom-kweken.19398).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je geen groene vingers hebt, dan zie je alleen maar een grote bult werk.
maar er zijn ook mensen die het een hartstikke leuke klus vinden, om een boompje uit een pitje te laten groeien.
zo bevredigend als het lukt!
samengevat: het moet je hobby zijn! ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
Wij 'moeten' als mens niet zo moeilijk doen, maar wij willen als mens graag een geslaagd resultaat met zo min mogelijk inspanning.

Een volwassen kersenboom geeft jaarlijks duizenden kersen. Als deze kers ergens in de natuur zou staan en we zouden de natuur zijn gang laten gaan, zou deze boom prima in staat zijn om zijn soort in stand te houden. De vogels eten de kersen en laten de pitten vallen. Een enkele van deze pitten zal tot boom uitgroeien. Wij willen geen duizenden pitten in de grond stoppen om een boom te krijgen. Wij gaan proberen om de ideale kiem- en groeiomstandigheden te creëren, zodat de kans van slagen het grootst is.

Verder heb je gelijk. De natuur is prima in staat om zichzelf in evenwicht te houden, maar wij mensen hebben de neiging om ons overal mee te bemoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur zelf doet ook zo ingewikkeld om ervoor te zorgen dat de nieuwe boom ook de juiste kansen krijgt. Het gaat er eigenlijk om, te zorgen dat de ontkiemingsenzymen een signaal krijgen om het proces te starten. En soms moet de harde schil van de pit eerst afgebroken worden voordat het kiemsel eruit kan.

Als de kers wordt opgegeten door een vogel en de pit wordt uitgepoept is de kans groot dat de pit op een plek verder weg een boom wordt. Voor de kersenboom is dat alleen maar goed, dus de kers wordt extra aantrekkelijk als de pit rijp is. Het poepje om de pit zorgt voor wat extra startmest.

Het zou vervelend zijn als de pit uitkwam en er komt een strenge winter overheen. Daarom zitten er in de pit allerlei enzymen die bijvoorbeeld reageren op het aanbreken van een warmteperiode ná een koudeperiode. Dat is meestal het geval na een strenge winter. Dan komt het ontkiemingsproces in gang zodat in de lente de pit kan ontkiemen en er drie seizoenen de tijd is om uit te groeien tot een zaailing die een volgende winter kan doorstaan.

Als ik de aanbevelingen lees die in het eerdere antwoord zijn gedaan vind ik het nog wel meevallen met de moeite. We hadden je ook de pit eerst kunnen laten opeten en later in de poep laten roeren om de pitten terug te vinden ;o)