Wat doen meeuwen de hele dag?

Vandaag zag ik bij een vrij grote rivier een enorme groep (1000?) meeuwen, heel hoog. Ze zweefden langzaam rond in cirkels en de groep verplaatste zich traag. Is dit wat een meeuw doet, de meeste tijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.8K

Het beste antwoord

Vroeger waren ze de hele dag bezig met vissen maar tegenwoordig zie je soms grote groepen inderdaad gewoon wat zweven om te wachten tot de rust is weergekeerd op de vuilstort. Tegen het einde van de middag wanneer er geen vrachtwagens meer lossen vliegen ze dan en masse naar de vuilstort voor het diner.
Zolang bespieden ze wel van grote hoogte de omgeving of er niet door een ongelukje een snack binnen bereik komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meeuwen vliegen over het water op zoek naar vis en af toe dobberen ze wat op het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er makkelijk aan voedsel te komen is,
en er zijn geen jongen te verzorgen of eieren uit te broeden,
er zijn geen vijanden waar ze voor op de vlucht moeten,
en er hoeft geen maatje versierd te worden,

dan doen meeuwen niet veel anders dan op het water dobberen,
op een poot staan slapen,
of op de wind en de thermiek een beetje rond zweven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een mooi leven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er jaloers op worden :-)
Meeuwen zijn typische zee- en kustvogels. Ze vinden er hun natuurlijke voedsel, dat vooral uit zeevis en bodemdieren bestaat. Toch kunnen ze ook ver landinwaarts gezien worden. De grotere meeuwen kunnen zich zelfs tot meer dan 100 km landinwaarts verplaatsen op zoek naar voedsel.
Alle meeuwen zullen wel water opzoeken om de nacht door te brengen. De zee, rivieren, spaarbekkens, plassen of havens, allemaal bieden ze hen een veilige slaapplaats.

Kokmeeuwen krijsen, poepen de stad onder, jatten brood van de eendjes, jagen kinderen de schrik op het lijf, en peuren in verse drijfmest of afvalhopen. Ze zijn er altijd, overal én in overvloed. Zo'n 150.000 paar broeden in Nederland.

Zilvermeeuwen zijn algemene vogels van de kust en het binnenland. Het zijn alleseters, met een natuurlijk menu van zeebanket, regenwormen, emelten, insecten en jonge vogels. Dit menu wordt aangevuld met menselijk afval als brood, patat en etensresten die verzameld worden op vuilstortplaatsen. Zilvermeeuwen zijn koloniebroeders. In duingebieden maken ze hun nest op de grond. Deze nesten zijn gemakkelijk te vindenden door vijanden als ratten en vossen, waardoor het broedsucces vaak erg laag is.
Amadea
12 jaar geleden
Op mensen poepen xD