Ben je eigenlijk niet dood als je in coma ligt?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit hangt waarschijnlijk wel van de definitie van de dood af. Maar als je van zo'n beademingsapperaat afgehaald wordt, dan ga je wel dood.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Coma is een verzamelnaam voor het bewustzijn.

Hoe diep een coma is wordt internationaal aangeduid in de zogenaamde Glasgow Schaal., de lichtste vorm is dat een persoon niet reageert op aanspreken / pijnprikkels.

De zwaarste is dat er enkel nog hersenactiviteiten zijn.

Het is dus mogelijk dat iemand nog leeft omdat hij kunstmatig beademt wordt maar dat er wel hersenactiviteiten zijn, beëindigd men bij deze patiënten der beademing zal door zuurstofgebrek ook de hersenactiviteiten stoppen en de patiënt sterven.

Dus nee, een comapatiënt is nog niet (hersen)dood.

Toegevoegd na 11 uur:
Aanvulling;

Andersom is uiteraard ook mogelijk, dat de hersenen (bewustzijn) geen activiteiten meer vertonen maar de hartslag en / of ademhaling nog wel aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, want als je in coma ligt, werken bepaalde vitale organen nog, zoals je hersenen en je hart. Pas als die ermee ophouden, ben je dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent dan niet dood alleen je bent niet bij je bewust zijnde. Vaak horen de mensen in coma je wel alleen worden ze niet altijd wakker maar ze leven dan nog wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onthouden comapatienten dan ook datgene wat ze horen?? Dus als ze weer ontwaken dat ze zeg maar antwoord geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk dat je veel vormen van coma hebt, bij de meeste vormen wordt waarschijnlijk niet waargenomen door de comateuze persoon.
Ik woon in een huis met mensen die een hersenletsel hebben door ongeluk of hersenbloeding(ik heb vanaf geboorte motorische beperking). Deze mensen zijn allemaal uit een coma ontwaakt. Uit de dood ontwaak je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zombie, iemand?? Een duidelijker antwoord kan niet, daarom een + van mij :)
Je bent pas dood als niemand meer aan je denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ !