Hoe komt het dat de meeste mensen rechtshandig zijn?

Is dat lleen in Nederland/Europa zo of geld dat wereldwijd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je hersenen bestaan uit twee gelijke maar gespiegelde helften. De linker hersenhelft stuurt de rechterkant van je lichaam aan, en andersom. Meestal is een van de twee hersenhelften de baas. Als je linker hersenhelft de baas is schrijf je met rechts. Maar je bent niet alleen rechtshandig, je bent dus ook rechtsvoetig, rechtshorend en rechtsziend.

Bij 90% van de Nederlanders is de linker hersenhelft de baas. Waarom dat zo is, is niet bekend. Waarschijnlijk geven ouders dat door aan hun ouders. Een groot deel van de mensen kan met rechts en met links schrijven, dat noemen we ambidextri.

Vroeger dachten mensen dat linkshandigheid slecht was. Linkshandige kinderen moesten op school gedwongen rechts leren schrijven. Tegenwoordig is linkshandigheid geaccepteerd maar de meeste gebruiksvoorwerpen worden toch ontworpen voor rechtshandigen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tegenwoordig valt het op als mensen linkshandig zijn. Ik ben ook linkshandig, maar had nog de pech dat je verplicht met rechts moest schrijven etc. Echt een hopeloze situatie destijds en heb uiteindelijk mezelf maar weer aangeleerd om alles gewoon met links te doen toen ik van de lagere school af was...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft te maken omdat het westerse schrift van links naar rechts is. Het is de meeste mensen gewoon aangeleerd. (met uitzonderingen)

In Arabische landen is dit andersom.