Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent het als een huisdier gedomesticeerd wordt genoemd?

Ik werk als vrijwilliger op een Dierenambulance. Laatst werd mij door een collega gevraagd, wanneer men huisdieren gedomesticeerd noemen.
Ik vond dit een goeie vraag, en ben benieuwd naar het antwoord!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Domesticatie (van het Latijn domus, huis) is het proces waarmee de mens dieren en planten door selectie en fokken zodanig van eigenschappen verandert dat deze
steeds meer aangepast raken aan het leven dichtbij en in dienst van de mens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan kan het dier als huisdier gehouden worden...

Krokodillen bijvoorbeeld domesticeren niet... Maar varkens wel...

Het woord geeft het al aan: Domicilie zit erin en dat is thuis...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren zijn gedomesticeerd als ze gewend zijn om bij mesen in de buurt te leven. Ze kunnen dan eigenlijk niet meer zonder menselijke vezorging. Vaak gaat het om dieren die geboren worden in een menselijke omgeving en daar hun hele leven blijven.

Toegevoegd na 19 seconden:
Ik bedoel natuurlijk 'mensen'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een proces waarin een wilde diersoort generaties lang in gevangenschap wordt gehouden totdat de diersoort zo tam is geworden dat ze gewend is om door de mens onderhouden te worden.
Dit is bijvoorbeeld gebeurd met paarden, varkens en honden en katten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden