Is het (wetenschappelijk) bewezen dat vogels elkaars gedrag op den duur gaan spiegelen?

Wij zijn de eigenaars van een grijze roodstaart van bijna 4 jaar. Sinds ongeveer een half jaar hebben we daar nog een grasparkiet bij aangeschaft. Voor de gezelligheid hebben we hun kooien naast elkaar gezet. Nu valt het me sinds een tijdje op dat beide vogels elkaars gedrag lijken te imiteren. Zo reageren ze beide op dezelfde manier als een van ons zijn jas aantrekt, verzorgen ze vaak tegelijkertijd hun veren en lijken ze elkaar soms helaas ook aan te steken met lawaai maken. Dit verschijnsel komt zo opvallend vaak voor dat het volgens mij geen toeval meer is. Klopt dit inderdaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

het zijn beiden groepsvogels, en hoewel hun soortgedrag niet helemaal zal overeenkomen, zal het zeker raakvlakken hebben.
zo te horen zijn ze blij met elkaars gezelschap, en vormen ze nu hun eigen groepje, met bijbehorend groepsgedrag.
Rieneke1
11 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat we hier te maken hebben met spiegelneuronen. Daar is een overvloed aan wetenschappelijk bewijs en onderzoek voor. Wil je het naatje van de kous weten, dan is het beter de engelse wiki te gebruiken, die een uitgebreid artikel en een grote lijst met online toegankelijke referenties heeft.
Een spiegelneuron is een neuron dat actief wordt als een handeling wordt verricht , maar dat dezelfde activiteit vertoont als een ander individu dezelfde handeling vertoont. Ik stel me zo voor dat bij vogels tijdens de balts zeer veel van dat soort activiteit in de hersenen gaande is.
Jouw parkiet en papegaai zullen er ook vast wel schik in hebben om dat soort gedrag uit te voeren bij gebrek aan soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je noemt hier twee vogels die zonder meer het vermogen hebben gedrag te spiegelen.
De grijze roodstaartpapegaai is een van de aller intelligentste dieren (zoniet de intelligentste) maar ook de gras parkiet en parkieten in het algemeen die verwant zijn aan papegaaien.

het zijn dus dieren met een sterk verstandelijk vermogen en ja, die kunnen dat.
Het geeft ook aan dat ze aandacht willen en wat je deze dieren kunt leren: kijk maar en op youtube.
Bij de slimste Grijze roodstaart( ik meen polly) is gebleken dat papegaaien niet alleen (stemmen) kunnen imiteren maar ook nieuw gedrag kunnen ontwikkelen en probleemoplossend kunnen denken.
Zelf duidelijke tekenen van zelfbesef en - bewustzijn en humor(!) zijn bij deze bijzondere vogel aangetoond.

Omdat ik zelf een grijze roodstaart heb weet ik dat die dieren je echt voor de gek kunnen houden, varierend van het nadoen van ringtones, magnetronpiep en deurbel tot stemmen die zo zuiver zijn dat ze je echt in de maling kunnen nemen.
Die van mij lacht me ook nog eens vierkant uit als ze ziet dat ze me bij de neus heeft en er "sukkel" acheraan zegt......., het enige wezen van pakweg een pond die dat durft.

Geniet maar lekken van je vogels en speel met ze, ze kunnen zo mak worden dat je alles met ze kunt doen. Verspil hun vertrouwen echter niet want ook dat hebben ze
bliksems goed in de gaten. ....

Dus wat je waarneemt is een bekend en erkend verschijnsel.
Zowel in de natuur (het baltsen) als in gedomesticeerde omstandigheden kunnen deze dieren zeer veel oppikken van mens en dier.
Viri noemt terecht de spiegelneuronen, het systeem wat mens en dier in staat stelt de kunst af te kijken en elkaar daardoor te bevestigen door gedrag te imiteren.
De genoemde vogels bezitten deze neuronen duidelijk.