Wanneer is een dier officieel uitgestorven?

Er zijn verschillende internationale of nationale instanties die zich het recht voorbehouden om diersoorten officieel (al dan niet lokaal) uitgestorven te verklaren. Eén van de oudste is het IUCN (International Union for Conservation of Nature). Eerst komt een diersoort op een lijst van de bedreigde soorten, waarna ze "beschermd" wordt. Ten laatste dan is er een intensere opvolging door een aantal wetenschappers en instellingen van de bestaande populatie(s). Bij zeer zeldzame soorten worden bij "spottings" biologen ter plaatse gestuurd om te controleren of het wel degelijk om de beoogde diersoort gaat. Indien er een bepaalde tijd geen gecontroleerde spottings meer voorkomen, wordt het dier uitgestorven verklaard. Vaste internationale regels zijn er echter niet, al moeten wetenschappelijke studies over het onderwerp voor publicatie in de vakpers wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Als er geen paartje meer van is. Dus er kunnen nog 20 mannetjes zijn, maar als er geen vrouwtjes meer zijn, is het dier uitgestorven. Bij ons op de Holterberg zijn nog maar 4 Korhoen haantjes en een paar hennetjes. Nog een jaartje of twee en het beestje is uitgestorven.

Als er geen individu meer is