Wat is Dominant-recessief precies? Ik moet een filmpje daar over maken maar ik snap er helemaal niks van!

Voor informatica maar ik snap er niks van. In Jip en Janneke taal alstublieft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

bij genen?:

dominante gen heeft overwicht over een recessief gen. Vrijwel al onze genen komren in paren voor, een gen vd moeder, en een van de vader. Omdat je bv maar een haarkleur kan hebben, heeft het lichaam een systeem welk gen het meeste invloed heeft: het dominante gen. Het recessieve gen komt dan niet tot uitdrukking
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een dominant gen is eigenlijk een wat verouderde benadering van de genetica. Die benadering veronderstelt dat twee genen proberen dominantie te verkrijgen en dat een gen deze strijd verliest. Dat is niet het geval.

In de bron staat een goede uitleg voor de moleculaire basis, over het algemeen is een recessieve eigenschap een niet functioneel gen (Het codeert voor RNA dat op zijn beurt een enzym maakt dat niet functioneert.) Twee niet functionele enzymen zorgen voor een ontbreken van het enzym en daardoor voor een eigenschap die merkbaar wordt.

Als er slechts 1 functioneel gen is dat wel een functioneel enzym laat produceren dan kan dat niet te onderscheiden zijn van het geval met twee functionele genen. In dat geval spreken we van een dominant gen.

Het kan ook zijn dat het wel merkbaar is dat er maar 1 functioneel gen is en dan spreek je van intermediair overervende eigenschappen. Sikkelcelanamie is zo een voorbeeld, mensen met maar 1 'fout' gen hebben een veel mindere ernstige vorm van bloedarmoede en geen afwijking in de vorm van de rode bloedcellen. Ze onderscheiden zich ook door een mindere gevoeligheid van malaria.

Als er bij een eigenschap veel genen zijn betrokken (bijvoorbeeld aanleg voor spiermassa bij runderen) dan krijg je door toevalscombinatie van dominantie/recessiviteit een heel scala van mogelijkheden bij nakomelingen, maar er komen ook nog uitgesproken verschillen voor, door bijvoorbeeld een dikbilfactor. Normaal gesproken wordt de spiergroei door bepaalde stoffen geremd, maar bij de dikbilfactor is die remming weggevallen.