Komt het type 2 van diabetes alleen typisch voor bij het hormoon insuline of komt het ook voor bij andere hormonen of neurotransmittors?

Het type 2 houdt ongeveer in dat de lichaamscellen glucose niet goed kunnen opnemen omdat de insulinereceptoren minder gevoelig zijn.

Nu kent ons lichaam vele soorten receptoren en hormonen/neurotransmittors. Bij mijn weten zijn daar geen algemeen voorkomende ziektes van.

Maar misschien bestaan die wel?
Zo niet waardoor zijn juist de insulinereceptoren juist makkelijk ongevoelig te worden, waardoor komt dat relatief vaak voor? Komt dat door de voeding en kwam het vroeger minder vaak voor?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Eigenlijk is je vraag wat bezijden het punt, omdat er een hele spcifieke kant aan T2DM (type 2 diabetes mellitus) zit.

De eerste stap van T2DM is insuline resistentie van spier- en vetcellen. Die insuline restistentie ontstaat omdat insuline receptoren idd ongevoelig worden, maar dat is om een hele goede reden: De spier- en vetcellen'zitten letterlijk 'vol' en kunnen niet nog meer glucose en vet opnemen.
Veel mensen zijn korte tijd insuline resistent na een zware maaltijd -en die insuline resistentie verdwijnt vanzelf. Behalve als je -terwijl er al insuline resistentie is- doorgaat met het innemen van voedsel. De oplossing van je lichaam is dan, om meer vetcellen aan te maken -insuline is een anabool hormoon dat ook daarvoor zorgt. Dat is een tijdelijke oplossing, totdat ook deze extra vetcellen niet geneog zijn om al het voedsel op te slaan. Zo ontstaat een situatie waarbij mensen steeds dikker worden, totdat de alvleesklier dommweg niet meer genoeg insuline kan produceren voor dat grote lichaam en er niet alleen permanente insuline resistentie maar ook permanent te hoge bloedsuikerspiegels ontstaan. Meer insuline lost dat probleem niet op, maar houdt de vicieuze cirkel in stand. De oplossing is minder eten.

Het bijbehorende mechanisme van receptor downregulatie komt bij veel hormonen voor, maar het metabole effect is heel specifiek voor de combinatie insuline/vetcellen.
tinus1969
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Diabetes heeft betrekking op storingen in de productie of de werking van het hormoon insuline. Als er al stoornissen bestaan die betrekking hebben op andere hormonen hebben die een andere naam. Dat diabetes type 2 tegenwoordig zo veel vaker voorkomt dan vroeger heeft te maken met ons leefpatroon. Men duidt de aandoening daarom wel aan als welvaartsziekte, die vooral wordt veroorzaakt door overgewicht en te weinig lichaamsbeweging. Twee luxe verschijnselen die de generaties voor ons zich in het algemeen niet konden veroorloven.