Maakt het ganzen niet uit om 's nachts te vliegen?

Ik hoor hier iedere nacht grote hoeveelheden ganzen over komen, het is dan al urenlang aardedonker. Trouwens, hoe ver vliegen ze van hun slaapplek naar hun foerageergebied?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.4K

Het beste antwoord

Om gebruik te maken van het aardmagnetische veld gebruiken dieren cryptochroom in het netvlies, een molecuul dat gevoelig is voor blauw licht en dat geactiveerd door blauw licht gevoelig is voor het aardmagnetisch veld. 's Nachts hebben de ganzen daar dus niets aan. Cryptochroom speelt ook een rol bij de zogenaamde biologische klok

http://www.ks.uiuc.edu/Research/cryptochrome/

Voor echte trekbewegingen kunnen ganzen s nachts gebruik maken van de Poolster en andere sterren.
De bewegingen van en naar de fourageergebieden zijn tot 20 km.

http://www.faunabeheereenheid.nl/noordbrabant/diersoorten/vogels/Watervogels/FBP%20Overwinterende%20Ganzen.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ganzen maken voor hun navigatie gebruik van magnetische velden van de aarde. Zij hebben hiervoor geen daglicht nodig.