“Veel studieboeken beschrijven de blindedarm als nutteloos”, zegt William Parker, docent chirurgie aan Duke University. “Het is wellicht tijd om de boeken te herschrijven.”

De huidige algemeen geaccepteerde theorie is die van Charles Darwin. Volgens Darwin was de blindedarm in mensen en in primaten slechts een evolutionair overblijfsel. Bij onze uitgestorven voorouders had die nog een functie, namelijk het verteren van voedsel. Wij hebben daar echter geen nut meer voor. Ook dacht Darwin dat slechts een handjevol dieren een blindedarm hadden.

Volgens Parker klopt deze theorie niet meer. Ook nu nog leven er verschillende diersoorten zoals lemuren, knaagdieren en eekhoorns die nog een blindedarm hebben. Zij gebruiken deze nog gewoon om hun voedsel te verteren. Daarnaast is de blindedarm helemaal geen zeldzaam verschijnsel binnen de natuur, beweert Parker. “Als je soorten indeelt in een familie, zie je dat meer dan 70 procent van de primaten en knaagdieren een blindedarm hebben.”

Twee jaar geleden publiceerden de biologen al een andere theorie over de blindedarm. Toen stelden zij dat de blindedarm wel degelijk een functie bezit: het zou een toevluchtsoord zijn voor goede bacteriën. Wanneer de darmflora verstoord zou zijn, door bijvoorbeeld diarree, kunnen ze vanuit hun veilige haven de darmen opnieuw bevolken.

De biologen publiceerden hun onderzoek naar de geschiedenis en evolutie van de blindedarm in de Journal of Evolutionary Biology.

De blinde darm heeft geen functie.
De functie van de blindedarm is het opnemen van water en zouten uit het verteerde voedsel.

De blindedarm wordt vaak verward met de appendix, dat ding is ontstoken wanneer iemand een blindedarm ontsteking heeft, en heeft voor zover men weet, geen enkel nut.
De blindedarm is de back-up van je dikke darm.
De blinde darm vervult geen directe functie bij de spijsvertering, maar als je door ziekte (diarree) plotseling van je darminhoud (en daarmee je darmflora) bent verlost heb je in de blinde darm nog een volledige flora die snel de plaats van de oude bacteriën kan innemen.
Als je de appendix bedoelt, het wormvormig aanhangsel: het zou kunnen zijn dat die een rol speelt bij je afweer:
"In 2007 opperde een viertal onderzoekers dat het wormvormig aanhangsel mogelijk de functie heeft van een veilige haven voor bacteriën van de normale darmflora, van waaruit na een episode van infectueuze diarree de darm weer met de eigen flora kan worden gekoloniseerd zodat er een sneller herstel kan optreden."
De medici zijn er nog niet helemaal over eens van de functie van de blindedarm.
Maar zij vermoeden wel dat het met het eten van vroeger te maken heeft .
Omdat men vroeger veel meer rauw eten aten en toen de blindedarm een functie had .
Wat ik heb geleerd met biologie, is dat die nu geen functie meer had. En vroeger voor het verteren van planten, omdat die moeilijk te verteren zijn.