Eten de vrouwtjes van de kruisspin ook wel eens het mannetje op?

Van de week heb ik zitten kijken hoe een mannetje een vrouwtje benaderde in het web. Dat ging heel voorzichtig. Het mannetje worstelde wat met zijn voorpoten en trok telkens weer terug. Dit ritueel duurde nogal lang. Waarom die voorzichtigheid. Doen spinnen hetzelfde als bidsprinkhanen, namelijk elkaar opeten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

Er is een algemeen verbreide mening dat het wijfje van de spin na de paring haar partner opeet. Deze mening heeft zodanig postgevat dat men deze gang van zaken als regel beschouwt. Toch verklaart de ene onderzoeker na de andere dat dit schromelijk overdreven is. De bekende Engelse spinnenspecialist W.S Bristowe schrijft in zijn boek The world of spiders: "Nadat het mannetje aan de hongerdood en zijn vijanden is ontkomen en ook het klimaat heeft overleefd, verlaat hij - als hij tot een webbouwende soort behoort - zijn web en wijdt zich aan het zoeken naar vrouwtjes en de hofmakerij. In die tijd neemt hij nauwelijks de moeite om te eten. Daarna leeft hij meestal nog maar kort. Het onderzoek van dode spinnen heeft aangetoond dat het merendeel van de mannetjes omkomt door uitputting en ondervoeding en niet doordat ze door vrouwtjes worden gedood, zoals algemeen wordt aangenomen. Zulke drama`s komen wel voor, maar zijn toch in verhouding schaars". Alleen al het feit dat een mannetje gewoonlijk met meer dan één vrouwtje paart, toont eigenlijk al voldoende aan dat het populaire idee van de mannenverslindende spinnevrouwtjes onjuist is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een mening dat na de paring het vrouwtje het mannetje op eet. De bekende Engelse spinnenspecialist W.S Bristowe denk er anders over en schrijft in zijn boek The world of spiders:

"Nadat het mannetje aan zijn vijanden is ontkomen en ook het klimaat heeft overleefd, verlaat hij zijn web en wijdt zich aan het zoeken naar vrouwtjes en de hofmakerij. In die tijd neemt hij nauwelijks de moeite om te eten. Daarna leeft hij meestal nog maar kort.

Het onderzoek van dode spinnen heeft aangetoond dat het merendeel van de mannetjes omkomt door uitputting en ondervoeding en niet doordat ze door vrouwtjes worden gedood. Zulke drama`s komen wel voor, maar zijn toch in verhouding schaars".

Alleen al het feit dat een mannetje gewoonlijk met meer dan één vrouwtje paart, toont eigenlijk al aan dat het idee van de mannenverslindende spinnenvrouwtjes onjuist is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwtjesspinnen eten mannetjesspinnen op. Er zijn verschillende redenen waarom een vrouwtje het mannetje op eet. Een belangrijke reden is dat het vrouwtje slechtziend is. Wanneer een mannetje wil paren, moet hij voorzichtig toenadering zoeken, zodat het vrouwtje hem kan herkennen als haar gelijke, anders loopt hij de kans opgegeten te worden. Sommige mannetjes bieden dan eerst een prooi aan het vrouwtje aan. Zodra zij eet kan hij paren. Na de paring eet een vrouwtje het mannetje vaak op om de jonge spinnen te voorzien van voedsel. Volgens mij werkt dit bij kruisspinnen ook zo. Ik heb ooit eens gehoord dat de zwarte weduwe hieraan haar naam te danken heeft. Na de paring eet ze haar 'man' op. Of het een feit of fabeltje is, geen idee.