Verhoog je de zuigkracht van bladeren door deze in gedestilleerd water te leggen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

Nee, niet merkbaar. Als je het met gewoon leidingwater vergelijkt, hoogstens in de twintigste decimaal achter de komma.
Als je het tenminste over "wellen" hebt.
Voor een blad in het water valt er niet veel te zuigen.
Reddie
8 jaar geleden
Kon ik niet meteen beantwoorden en ik heb serieus moeten nadenken. Ben ook niet helemaal zeker van mijn antwoord, maar ik heb het al gecheckt en de logica hieronder komt niet van mij alleen qua kennis:

1. Op korte termijn, jawel. Een gezonde boom in vol licht heeft echt veel water nodig om te verdampen, en wij als mens trouwens ook. De vergelijking met mens vond ik vreemd, maar na uitleg van een vriend begreep ik hem en volg ik hem ook: Als het erg warm wordt, zweten wij ook meer en krijgen wij dorst. Gedistilleerd water zorgt er meteen voor dat we meer water hebben voor in onze zweet + verbrandingsprocessen, dus daar loopt het gelijk op met de 'blaadjes' aan de bomen/planten.

2. Op lange termijn, nee, integendeel. Als de boom/bladeren dit water binnen krijgen voor verdamping, net zoals wij om te zweten, dan gaan onze papillen net als de bomen/planten heel snel 'zeggen': "bwak, wat een slecht, smaakloos water". De mineraalhuishouding is immers ziek (lees: bij ons zouten, bij planten gewone mineralen en voedingsstoffen, wij eten die laatste liever in de vorm van zuivere koolstoffen want wij halen koolstof NIET uit de lucht maar uit ons voedsel, net zoals de planten 's nachts trouwens ook zelf hun koolstof weer afgeven en zuurstof verbruiken)

Het is ook zo dat marathonlopers uiteindelijk vergiftigd kunnen raken door te veel zuiver of meer gedistilleerd water te drinken: de gezinshuishouding van ons basaalmetabolisme gaat naar de knoppen. Er zullen pulsen komen dat er water genoeg is, wij kunnen zelfs walgneigingen krijgen als je een erg gezond sportief lichaam hebt dat zal zeggen dat je iets anders nodig hebt en extra water niet is wat het vraagt bij verdere inspanningen (het 'hongergevoel' van rond de 30 km lopen hoort daar bij).

Er komt dus veel meer bij kijken dan de cumulatieve onderdruk lager dan 1 bar luchtdruk (oude term om gemakkelijk te verstaan) die samen zorgt dat water veel meer dan 10 meter hoog in een boom kan (wat wetenschappelijk niet kan met 1 drukverschil tussen hoog en laag en dus wel moet cumulatief zijn in capillaire kracht).

Na een korte welkom van het 'frisse' water, heeft ook een blad veel meer nodig dan... water! +je