Hoe houdt een lieveheersbeestje zijn dekschildje schoon ?

Ik had er gisteren een op mijn mouw zitten, en die was zich aan het wassen, en nam daar uitgebreid de tijd voor, zoals je vliegen dat ook wel ziet doen. Het viel me daarbij op hoe glanzend z'n dekschildjes waren , als gepoetst email. En ook dat zijn pootjes daar niet bij kunnen. Hoe houdt hij dat dan schoon ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Doordat zijn schild zo glad is, zal 'ie weinig last hebben van vuil dat zich vasthecht. Je ziet ze 's morgens in de ochtenddauw veel over nat gras en mos kruipen.
Ik vermoed dat ze daarmee hun schild 'wassen' en met hun vleugeltjes drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het harde dekschild is van chitine gemaakt en wordt volgens mij niet gepoetst. Insecten en vogels poetsen hun vleugels om te kunnen blijven vliegen, maar de vleugels zitten in dit geval ónder de dekschilden.

De metaalachtige glanzende kleur komt bij de meeste kevers voor en wordt veroorzaakt door de kleurstoffen in het pantser. Die zijn erfelijk bepaald. Het aantal stippen bepaalt bijvoorbeeld de soort (en niet de leeftijd). Het patroon ligt tijdens de geboorte vast.

Omdat het insectenschild hard is zal een insect moeten verpoppen om groter te kunnen groeien. Het oude huidje valt dan af. Als de larven voor de laatste keer zijn ontpopt krijgt het het harde schiltje. Ik weet niet of dat schild zich ook nog vaker vernieuwt.

Toegevoegd na 41 seconden:
En mocht het schildje echt vuil zijn, dan kan een ander altijd evn helpen ;o)