Hebben dieren ook aandoeningen zoals ADHD/epilepsie/parkinson of iets in die richting?

Nou zijn de aandoeningen hierboven simpel
Weg voorbeelden.
ik weet niet hoeveel aandoeningen er wel niet bestaan maar in vergelijking met de voorbeelden zijn er dan aandoeningen die ook bij dieren voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Honden kunnen, net als mensen, lijden aan epilepsie.
Gelukkig zijn er goede medicijnen voor, maar het is een angstig gezicht, als je hond een aanval heeft.
En oudere huisdieren kunnen last krijgen van artrose/reuma.

Hele drukke honden, die de eigenaar 'gek' maken omdat ze altijd 'action' willen, zijn juist heel erg geschikt om opgeleid te worden tot bijv. drugshond of explosievenhond : ze doen niet liever dan werken...natuurlijk is hun concentratieboog niet al te lang, dus ze zullen af en toe een ingelaste pauze krijgen, maar dan kunnen ze er weer stevig tegenaan.

Wilde dieren zullen, als ze zo'n aandoening hebben, niet overleven : ze worden eerder prooi, en dus opgegeten.
Maar dat is ook gelijk de natuur : zwakke dieren overleven niet lang, en hebben dus ook meestal geen nageslacht, dat de soort zou verzwakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ADHD is me niet bekend. sommige honden springen en zijn erg wild, maar dit komt doordat het gedrag niet aan banden wordt gelegd en dus niet goed onder appèl staat. honden kunnen wel HD hebben als is dat natuurlijk héél wat anders.

honden kunnen zeker last hebben van epilepsie'en het is bekend dat oudere dieren dement worden. door aandoeningen kan een dier wel kenmerken hebben die overeen komen met parkinson. dit heet Tremor
(zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die zijn er dus, zie de andere antwoorden (epilepsie, artrose, heupaandoeningen, kanker etc.).
Of alle aandoeningen, die een mens kan hebben, ook voor alle dieren(diersoorten) geldt kan grotendeels (nog?) niet gezegd worden, omdat dit veel onderzoek vergt bij dieren.
Onderzoeken kosten heel veel geld, en dat geld moet betaald worden door de eigenaar van het dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker, wij hebben een poes met epilepsie, dit heeft ze al een half jaar