Hoe werkt huidveroudering precies?

De kiemlaag maakt nieuwe huidcellen aan, waarom vormen zich op ten duur rimpels? Functioneert de kiemlaag op ten duur minder goed? Ook schijnt de verouderde huid minder vochtbalans te hebben. Waar zit dat vocht? In de huidcellen zelf? Is dat het cytoplasma?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Het stofwisselingsproces vertraagt in alle cellen bij het ouder worden. Ook bij cellen die nieuwe huidcellen produceren. Door die aanmaak van minder cellen verdunt de huid en ook beschadigingen (rimpels) herstellen niet of minder snel.
Bovendien wordt er minder collageen en elastine geproduceerd. Dit zorgt voor de stevigheid en elasticiteit van de huid. Hierdoor verslapt de huid en verliest ze haar spankracht. Ook het onderhuids vetweefsel wordt dunner
waardoor de huid minder vol en veerkrachtig wordt.
Talg en zweet vormen een laagje dat als het ware waterproof maakt. Het vocht kan daardoor minder verdampen en moeilijker ontsnappen. In de huid bevinden zich ook stoffen die het vocht aan zich binden. Bij het ouder worden vertraagt ook de talg en zweetproductie en neemt de hoeveelheid vochtvasthouders af. Het gevolg is een steeds ruwere en drogere huid.
Dit alles is een natuurlijk verouderingsproces, hiertegen kan je zelf niets doen, het zijn de endogene factoren.

Dan heb je nog de 'exogene'factoren en dit zijn invloeden van buitenaf die meewerken aan veroudering v.d. huid.
Dit is de UV straling van de zon. Deze zijn de grootste oorzaak van versnelde huidveroudering. Zeker die delen die veel aan de zon worden blootgesteld. Gezicht, handen
en hals verouderen sneller.
Roken staat op 2 omdat het de productie van vrije radicalen verhoogd. Deze worden normaliter opgeruimd door de antioxydanten, die in groente en fruit zitten,echter té veel vrije radicalen kunen de lichaamscellen beschadigen. Dit leidt weer tot versneld verouderen. Rokers krijgen dan ook sneller rimpels en vooral rond mond en ogen een grauwere , matte huid.
Dan zijn er ook nog het klimaat en de weersinvloeden die op de huid werken.
Dus er is wel iets te veranderen aan het verouderingsproces maar alleen op de exogene factoren.
Je kunt nl. je huid beschermen tegen de zon bijv. en weersinvloeden, verzorgen met goede huidverzrgingsprod
niet meer roken, voldoende te drinken en te rusten en goed en gezond te eten. Oppassen met teveel Vit. C want dat wordt een vrije radicaal bij een overdosis.

Toegevoegd na 25 minuten:
In een gewricht en in de huid zitten Proteoglycanen. Elementen die oa uit aminozuren zijn opgebouwd met zeer negatieve lading. Deze lading trekt vocht aan, in de huid zorgt het voor volume ,in de gewrichten voor schokdemping. Elke stap drukt vocht uit het gewricht wat direct daarna weer terug komt. Door deze lading bindt het vocht net zo in de huid.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kort gezegd is de veroudering van onze huid, zo stellen de experts, te wijten aan genetische factoren (aan ouder worden ontkomt niemand) en aan externe factoren. In het eerste geval gaat het om het natuurlijke verouderingsproces en met name om een vermindering van het bindweefsel (collageen). Hoe dit proces precies verloopt is genetisch bepaald. In het tweede geval - extrinsieke veroudering - hebben we het vooral over schade die door omgevingsfactoren wordt toegebracht (denk aan factoren als ultraviolette straling, roken, stress en dergelijke).
fremar
13 jaar geleden
Zwaartekracht.