Als iemand fluistert, gebruikt hij dan z'n stembanden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat fluisteren schadelijker (zwaarder) is voor je stembanden dan gewoon praten of schreeuwen. Weet iemand dat?

Het beste antwoord

Ja, dan gebruikt hij ook zijn stembanden. Want om geluid te kunnen produceren heb je lucht via de longen nodig en deze moet langs de stembanden. In combinatie met de trilling in de stembanden, tongbeweging en mondvorm ontstaat er geluid.

OOk als je fluistert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja... Zonder je stembanden kan je namelijk niet praten/ Fluisteren is gewoon praten, maar dan zacht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, en fluisteren is een zwaardere belasting voor je stembanden dan praten.
Dus als je bijvoorbeeld verkouden bent en schor of hees, kun je beter helemaal je mond houden dan fluisteren (anders blijf je nog langer schor).