Hoe komt het dat muggen ogenschijnlijk bij voorbaat toeslaan/prikken wanneer je slaapt?

Als je wakker bent zie je ze maar doen ze vrij weinig. Als je slaapt wordt je wakker met vele bulten. Schrikt de reactie/beweging ze af of zit hier meer achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (3)

Als je slaapt kunnen ze idd rustig hun gang gaan. Ze prikken bijv ook eerder als je stil op het terras zit. Daarnaast zijn het echt nacht en avonddiertjes, overdag slapen ze
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muggen zijn er meer op uit in de nacht en een deel van de ochtend. De meeste van ons slapen in die tijd. Je wordt dus wel gestoken tijdens het slapen, maar niet OMDAT je slaapt.

Ik ben de halve wereld over geweest en in veel warme landen prikken ze je ook al ben je aan het bewegen.

Hopelijk ben je voldoende geholpen.
11 jaar geleden
Er zijn nogal wat soorten muggen, zodat je er in het algemeen niet zoveel van kunt zeggen. Ook zijn er nog veel dagactieve insecten die ook steken en op muggen lijken (simuliidae en zandvliegen).

Sommige muggen zijn alleen actief als het erg donker is en ver in de nacht, terwijl andere soorten al in de schemering actief zijn. De nachtactieve soorten vinden hun slachtoffer op geur (gassen als CO2) en op warmte. Dagactieve insecten (zoals dazen) reageren vaak juist weer positief op beweging en houden van zonnig weer. De muggen waar jij het meeste last van hebt worden pas laat actief als het erg donker is.