De Bijen worden steeds schaarser,Kan dat een probleem veroorzaken?

Het schijnt dat Einstein ooit heeft gezegd, dat als de bijen uitsterven, de mensheid nog maar 4 jaar heeft.
Mogelijke oorzaken die ik gelezen heb: een virus, een schimmel, straling van het mobiele netwerk.

Zal dit waar zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zat Einstein ernaast, dan hadden de bijen in 2008 moeten uitsterven, want de wereld vergaat toch in 2012 al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neehee, Martijn. Pas in 2208
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan sterven de bijen dus uit in 2204.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist
AWM
13 jaar geleden
Einstein heeft dat nooit gezegd. Dat is na zijn leven bedacht.
Een "broodje aap" verhaal, dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/hoorde-zeggen-bijen-uitsterven-mens.16920

Het beste antwoord

Er zijn nog genoeg bijen hoor. Misschien in Nederland minder, maar de rest van de wereld voldoende om de hele mensheid uit te roeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn bijna geen nieuwe imkers meer te vinden. De jeugd is niet te porren voor dat vak/ hobby. Dat maakt oa dat er minder bijenvolken zijn. Dit kan grote gevolgen hebben, omdat bijen een erg belangrijk rol spelen bij de bestuiving van allerlei gewassen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou bij mij in de regio zijn nog Imkers genoeg alleen zijn bijna alle bijenkasten leeg door een tot nu toe onbekend virus.
De bijen sterven massaal uit en dat wordt voor de bestuiving een probleem.

http://www.beemonitoring.org/StatLostCol_2009-10.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig zijn de overblijvende bijenvolken in Nederland goed door de imkers onder controle. Men schijnt de oorzaak zo n beetje te weten, een schimmel in de kasten.
Het heeft wel degelijk een nadelig gevolg voor de oogst van fruit in Nederland.
De bijenstand zal wel weer aantrekken, maar het is even heel droevig geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijensterfte is grotendeels te wijten een bespuiting van gewassen met bestrijdingsmiddelen.
Dit kan inderdaad problemen veroorzaken. Er worden nu bijvoorbeeld andere en heftigere insecten (buitenlandse wespen) ingevoerd om het recht te trekken, maar dat helpt niet echt denk ik.
Voor de bestuiving van fruitbomen etc is het moeilijk, maar ook voor het natuurlijk evenwicht in de insectenfauna.
En honing natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt heel vaak vergeten dat er nog veel andere soorten insecten zijn die voor de bestuiving kunnen zorgen, de beien zijn zelfs ver in de minderheid, dan is er ook nog de bestuiving van de wind zelf en anders vindt de mens er wel wat op, zoals de draden waar de tomaten in de kas langs groeien, die iedere dag een tikje krijgen voor de bestuiving.