Wat voor kwallensoort is dit?

Het strand van Vlissingen lag ermee bezaaid. Ze zijn 1-2 cm groot en hebben GEEN uitstekende tentakels. Op het strand zagen ze eruit als kleine bolletjes gelei.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De dieren die je hebt gevonden zijn zeedruiven een zeer algemene ribkwal van de vroege zomer. Ribkwallen (Ctenophora) zijn nauwelijks verwant aan kwallen, de systematiek van de ribkwallen is opmerkelijk onzeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De voortplanting bij kwallen verloopt heel bijzonder. Ze leggen eitjes die bevrucht worden en uit zo'n bevrucht eitje ontstaat eerst een kleine 'poliep'. Dit is een soort geleiachtig torentje van ongeveer 1 centimeter groot. Deze poliepjes zitten vast op een plant of schelp. In bepaalde maanden van het jaar laten er vanaf de top van het torentje steeds schoteltjes los. Deze kleine schoteltjes zijn de jonge kwalletjes die in een paar maanden uitgroeien tot de grote kwallen die wij op het strand vinden.

Vaak zie je een bepaalde kwallensoort plotseling heel veel tegelijk bij het strand. Dit komt dus doordat de poliepjes een paar maanden terug allemaal tegelijkertijd schoteltjes afgesnoerd hebben, waaruit de jonge kwallen gegroeid zijn.

Dit zijn jonge oorkwallen. Die zijn vrij kleurloos en kunnen 30 centimeter groot worden. De netelcellen zijn niet agressief voor mensen en bovendien hebben ze daar maar weinig van. Een oorkwal is herkenbaar aan de vier oorvormige ringen in het lichaam, dat zijn hun als 'oren' uitziende ingewanden. Deze zijn bij de mannetjes wit en bij de vrouwtjes roze. Ze komen zeer algemeen voor in de Noordzee. Ze hebben korte tentakeltjes aan de rand van de schijf en vier korte vangarmen rond de mond.

In vrijwel elke zee, van poolzee tot aan de evenaar kunnen oorkwallen gevonden worden. In het voorjaar is er vaak sprake van een invasie van oorkwallen die op het strand aanspoelen. Oorkwallen steken niet. Ze leven van plankton en soms eten ze ook wel wormen, kleine kreeftjes en kleine vissen.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat komt omdat het jonkies zijn, ze moeten nog groeien!